Täcke eller inte

Idag när jag skulle släppa ut hästarna så drog det ihop sig mot snö/regn, någon form av isregn och kraftig vind. Otrevligt värre och jag överlade länge med mig själv om Freddy skulle få täcke på sig eller inte. Det är knöligt i hagen och hästarna rör sig minimalt, jag vill inte att de ska stå och spänna sig samt förbruka mängder av energi bara för att hålla värmen. 
Freddy har en fluffig päls och håller värmen bra men om skitvädret som drog in skulle göra honom kall och våt var frågan. Jag bestämde mig för att testa täcke och se hur han reagerar. Väldigt avvaktande tog att det men tack vare haklappen så satt det på hela dagen. Dock kommer jag nog bara ha det när det är kraftig nederbörd eftersom jag tror hans päls mår bra av att vara utan nu när han inte ska ridas något över vintern. 

Danny jobbade jag vidare på med gårdagens övningar och han kändes mer rörlig. 
Förändra tempo, ställning, böjning, leka med skänkelvikning och förvänd galopp, allt för att mjuka upp och gymnastisera. 

Jippie har nu fått galoppera några dagar. Jobbade på töm och skrittade över upphöjda bommar. Hon är inte på strålande humör men idag börjar jag med ett preparat i flytande form  och hoppas se effekt. Jag förstår att hon inte gillar mig just nu eftersom jag är den där pushande PTn på gymmet som aldrig låter en dra benen efter sig eller fuska med antalet repetitioner. 

Kommentera här: