Gör om, gör rätt del2

Idag var det dags att göra om och göra rätt med Danny. Min mentala inställning och status avgör nog väldigt mycket hur mycket tålamod jag har i ridningen, idag var jag fast besluten att inte tappa det och låta frustrationen ta överhand. 

Det är alltid lite nervöst att visa upp oss för L, hon ser snabbt om vi slarvat eftersom det är lite längre perioder mellan våra träffar. Sist jobbade vi med yttersidan och bärigheten i galoppen. 

Startade med joggingtraven för att hitta avspändhet och lösgjordheten, övergångar för att mjukt aktivera bakbenen och öva reaktionen. Extra viktigt nu när jag alltid rider utan sporrar men det fungerar bättre än jag förväntat mig, skönt att kunna jobba upp känsligheten för skänkeln. 
Halvhalterna fungerade fint och vi letade lite passage-steg. Han håller nästan bättre takt utan någon vid sidan på marken, men ibland behöver han lite hjälp med energin. 

I galoppen lekte jag med små tempoväxlingar för att aktivera och fånga upp mer på bakbenen och det fick jag beröm för. Känns himla kul eftersom vi kämpat hemma med det, gjorde några byten men inser hur lätt det är att tappa "bärighetsridningen" när vi går in och ska göra grejer. Jag får då inte fortsätta göra grejerna utan backa tillbaka till bärigheten innan vi gör om och gör rätt. Att han faller fram hjälper oss inte vidare i utbildningen, jag måste konsekvent ha honom bärig utan att hänga i min hand. 
(null)

Väl hemma igen så red jag Jippie och vi fortsatte med samma upplägg som igår, samma lugna metodiska tragglande. Det gav resultat men hon blev trött i galoppen idag. Nu väntar en vilodag som hon gjort sig förtjänt av. 

Kommentera här: