Unghästdag

Eftersom Jippie vilar rätt mycket på benet med ödemet så valde jag idag istället att testa hur hon är att tömköra. Jag ville se henne från marken utan ryttare och upptäcka om hon har problem  med det bakbenet eller ej. Sedan är det kul att tömköra och  jag har ingen aning om hon har gjort det tidigare. 
Lite fundersam var hon allt i början men rätt snabbt fattade hon vad hon skulle göra. Hon lyssnar fint på kommandon, efter en stund med lite övergångar så började hon runda sig och slappna av. Nog stramar det lite över svullnaden men inget jag behöver vara orolig för. 
Men WOW vad kul vi kommer ha tillsammans! 

Sedan kunde jag inte hålla mig, jag ville testa Freddy också. Han har nu haft sommarlov och snart är det dags att sätta igång med att vänja vid sadel. Idag blev det till att springa fint med tömkörningsgjorden, den är lite större och tyngre än lobgergjorden och innan vi testar tömmar ville jag låta honom känna in gjorden. 
Älskade långbenta häst vad du är duktig. Kommer ihåg allt från våren och sköter sig väl. 

Kommentera här: