Semester

Den årliga traditionen med 4 dagar Falsterbo är nu inledd, dock först ett stopp på Ullared. 

Att kombinera semester med hästtävlingar är underbart och visst drömmer jag om att någon gång starta där. I år har jag två vänner som rider på dressyrbanan, msvB-klassen och 5-årsklassen. Håller såklart alla tummar och tår för bra ritter och nöjda ryttare hur det än går. 

Freddy är min biljett som kanske kommer ge mig chansen. 
Planen är att hålla utbildningstakten gör unghästchampionaten och försöka kvala både till Falsterbo, Elmia och Brerders. MEN det är på hans villkor! 
Jag hoppas han fortsätter att växa och utveckla sig så jämt och fint som han verkar ha gjort nu. Att hästar hamnar i växtperioder och svackor är naturligt och om det hamnar oturligt under någon av de olika tövlungsperioderna så må de väl vara. Att åka då vore inte snällt mot honom men tanken är att försöka hitta rätt mängd vila resp arbete. 

Planen är nu att i höst börja lägga på sadel och tömköra, vänja vid täcken och andra saker som "flyger" över/bakom ryggen. Lagom i dec så blir det att hänga och sitta upp. Målet är att han ska ridas i alla gångarter innan årsskiftet. Under hösten ska vi köra intensivundervisning med löshoppning på olika platser. 
Vila jan-mars innan förberedelserna inför 3-årstestet drar igång. Beroende på hur han växer och utvecklas så visas han i maj/juni innan ett långt sommarlov. 

Att tänka på framtiden hjälper just nu i sorgearbetet med Mausi. Jag börjar nu titta på hästannonser och frågar runt efter nästa stjärna som ska fylla tomrummet i boxen och hjälpa till att läka såret i hjärtat. Vem vet vad vi hittar, men något måste jag ha som avlastar Danny från min tävling/träningslust innan Freddy är tillräckligt gammal att ta över stafettpinnen.
(null)




Kommentera här: