Träning dag2

Kände mig lite seg imorse och när man då hör regnet smattra mot fönstret så vet jag att även hästarna önska sovmorgon och frukost på sängen. När min man gick upp så kollade han på övervakningen och Mausi låg då ner och sov. Det gjorde att jag kunde somna om lite till med gott samvete. 

De fick frukost på sängen och jag bäddade (mockade) innan det var dags för min frukost, plötsligt rann tiden iväg och det blev lite bråttom att fixa första hästen inför träningen. 

Danny provade jag att rida med gelesitsen och det blev mycket bättre för sittbenen. 
Han kändes rätt fin från igår och vi pratade lite om min målplanering för honom. Jag har nu skrivit en men vi har även ett mer långsiktigt mål för året. Det målet är ett drömmål för mig som ryttare och vi kommer försöka jobba mot det för att jag ska få testa på att rida den klassen, det finns inget mål om någon form av resultat/procent utan bara erfarenhet. Det målet är inget jag aktivt jobbar mot utan det blir som det blir och bara om det känns rätt. 
Dagens pass blev att fortsätta jobba lite hörnpasseringar och tempoväxlingar men vi tittade även lite på ingången till galoppsaxen och första bytet efter slutan. Det handlar om väldigt mycket teknik och det känns kul att riktigt nöta detaljer. 
Det blev ett väldigt bra pass som avslutades med travskolor. Bjöd bra till båda tyglarna och jobbade framåt. 

Mausi gymnastiserade vi lite med volter, fulskänkelvikningar och hörnpasseringar innan det blev travskolor. Hade dock värmt upp lite med galopp i lättsits och där jobbat med min tyngdpunkt, vilken skillnad det blev när jag bara tänkte på var jag hade den. 
Några trav-galoppövergångar på slutet men då märktes det hur trött hon började bli i bakbenen eftersom travarbetet fått henne att trampa in och ta mer vikt på baken. Men det kändes bra och hon sköter sig så väl även om vi nu kräver mer och mer. 
Hon är gärna kort i sin vänstersida och där får jag inte slarva, gärna rida 8volter mellan B-E. 

Två dagar med bra träning är nu över och jag har fått väldigt bra hjälp och känner att vi har en tydlig plan som vi båda är överens om för hästarna.  (null)

Kommentera här: