Ingrid Klimke

Hon har länge varit en av mina idoler, ryttare och hästmänniska med en bred kunskap inom många discipliner. En ryttare med den tyska utbildningsskalan i ryggen och nogrannheten som den tyska skolan lär ut. Så fort jag har tid över så tittar jag gärna på klipp på youtube med henne. 

Idag fick jag möjligheten att lyssna en hel dag på henne och nu sprutar inspirationen ur öronen på mig. 

Mina anteckningar från dagen:

Skrittkavaletti både före och under passet

(Nu så kommer mina småbommar in i ridhuset och alla hästar kommer behöva gå över, flera gånger varje pass. Hästen ska sköta bommarna, ryttaren ser till att styra och rama in)


Kräv direkt respons på dina hjälper

(Mjuka och förberedda avsaktningar men sedan ska de snabbt reagera på din framåtdrivning/skänkel, trav-1 steg skritt-trav, från halt direkt trav. Gör om när du inte får rätt respons.)


Rid över kavaletti på en 8volt

(Viktigt med eftergift i bålen/revbenen, både i trav och galopp, då med enkelt byte eller byte vid X. Kavaletti vid B och/eller E. 


Noga med sits, händernas position är alltid samma

Ta och ge, tillsammans med skänkeln. Glöm inte eftergiften efter en förhållning. 

Alltid noga med sitsen, spelar ingen roll vilken disciplin. 

Slutna händer, tummen högsta punkt, böjda tummar mot pekfingret som ett tak. Händerna ihop och rama in bogarna. 

Slutna händer gör att du kan ge korta snabba förhållningar/eftergifter och vara "gummi-händer" dvs mjuka och följsamma. 


Såklart fick vi mängder med hoppövningar också men eftersom jag mest kommer ta med mig grundridningen så antecknade jag inte speciellt mycket på slutet. 

Det som flera av oss reagerade på var hennes positiva inställning till hästen, ryttaren och att inlärningen ska vara positiv, repetera, belöna och backa tillbaka till grunden om du möter på spänning/problem. 


Nu längtar jag hem till mina hästar och elever, att få använda mina nya kunskaper som igentligen inte är något nytt. Ingen Quick-fix-ridning och konstigheter, bara bra grundridning utifrån utbildningsskalan. 


Kommentera här: