Helgen

Härliga dagar med sol och underbar försommarvärme. Mängder med saker blir gjorda och vi är inte inne speciellt långa stunder. 

Hästarna har fått varierade dagar men alltid eftermiddagarna i gräshage för att vänja sig vid de saftiga stråna. 
Danny jobbades på lördagen med 4 rundor på travslingan, två trav och två galopp, avslutas med skogsslingan för att skritta bort slaggprodukter och minska träningsvärk. Han tar i så mycket, jag behöver bara förpacka och njuta. Hela tiden mentalt förberedd på ev spöken, stenar, småfåglar, elband, vattenslang, mm mm som kan bli livsfarliga och kasta sig över oss. Härligt hur han fungerar och jag kan faktiskt skratta åt det nu, jag har accepterat att detta är Danny i ett nötskal och det kommer aldrig förändra sig. 
Idag blev det ett pass på ridbanan och vi kollade igenom det mesta efter en uppvärmning med övergångar av olika slag, framdels- och bakdelsvändningar samt ryggningar. Bytesserierna börjar kännas bättre och vi övade lite mer på galoppsluta i MsvA inför helgens start. 

Mausi jobbade jag i lördags i ridhuset och vi gjorde vår läxa med skrittvolter samt att jobba med arbetstrav-samlad trav, korta steg och skänkelvikning. I galoppen blev det förvänd och enkla byten.
Idag så utmanade jag mig själv, Mausi och jag red på travslingan för första gången tillsammans. Första rundan i skritt så följde min man med oss, mest för att prata med mig så att hag andades, sedan två varv i trav och ett i galopp. Jag kände mig svimfärdig och benen kändes som kokta spagettistrån men jag gjorde det!!! Att jag fortfarande har mentala spöken kvar och inte alla vågar lita på oss är inget jag funderar på, jag accepterar det och jobbar med att förstå vad som händer i kroppen istället. Jag valde att prata lugnt och snällt med mig när jag upptäckte hur kroppen började reagera, jag blev inte rädd eller arg på mig själv. Jag nollställde mig och fortsatte sedan rida. Vilken nytta jag har haft av boken mental tuffhet eftersom det är den som hjälpt mig igenom. 

Freddy har repat sig från kastreringen och det läker fint. Lite svullen men det går nu stadigt ner. Han har fått sprungit i lina men busar och leker med "farbrorDanny" rätt mycket. 
Jag hoppas vi hittar ett bra bete med en bra flock där han kan vara i sommar, innan skolan börjar till hösten.  (null)


Kommentera här: