Sammanfatta

Två fullproppade dagar har det varit och jag har idag ytterligare en dag full av aktiviteter men på söndag är det rätt lugnt. 


I torsdags vilade Danny men jag red Mausi mellan jobbet och lektionerna. 
Stundtals kändes hon fin men hon blev lite ofokuserad när det kom in tre andra hästar. Väldigt nyttigt för oss att det händer och det gjorde att jag fick öva på att rida henne i detta tillstånd, likt en framridning. 
Vi testade att rygga men hon blev bara orolig och tecknade för att stegra, inget vi vill uppnå precis. Jag flyttade henne lite i sidan för höger resp vänster skänkel för att få henne att flytta hovarna bakåt tillsammans med en lätt förhållande hand. 
Efteråt gjorde jag några ryggningar från marken och belönade henne med godis när hon tänkte rätt men det var svårt. 

I fredags (igår) red jag först Danny och det är så himla kul just nu. Jag har anmält mig till en inomhustävling även om jag tänkt låta bli men just nu känns han så fin att jag vill ut och tävla. Vi jobbar vidare med öppna och sluta i galopp för att samla honom mer men ändå tänka stora språng, lätt inner hand och stödet på ytter. När jag hittar dit är piruetterna en dans och likaså bytesserierna, diagonalslutorna är fortfarande lätta att jag tappar samlingen på men det kommer. 
Travarbetet består också av skolor men också många tempoväxlingar för att öka påskjutet så vi inte tappar det nu när vi börjar hitta mer "passage"-tänket i trav. 

Mausi red jag sedan och min man filmade lite och jag fick se att vi verkligen har utvecklats. Så skönt eftersom jag ibland tycker att det står stilla. 
Visst trutar hon lite men jag såg på filmen varför, det är när hon tar i lite för mycket, mer än hon orkar. Jag måste vara väldigt noga med att förbereda och mjukt ta tillbaka henne, möta upp förhållningen med drivning och inte be om för snabb reaktion. 
Det är så roligt att rida henne, jag kan verkligen inte få nog. 

Kommentera här: