Dubbelträning

Igår var det dags för L-träning igen och jag packade in båda hästarna i transporten. Det är lite pyssligt att få ihop allt så att de kan lastas samtidigt utan att stressa upp sig. 

Danny var laddad och positivt pigg. Vi jobbade på galoppslutor och saxen. Tempoväxlingar i slutan går bättre nu och i saxen måste jag rida fram 1-2 språng innan bytet. 
Byten och serier, när jag nu rider i lite fräschare galopptempo i serierna så måste jag förhålla efter bytet för att hålla honom uppe. Men i ettor så får jag inte rida fram utan korta kvicka språng och vi kunde visa upp att vi nu börjat knäcka nöten att göra 3 st ettor. Nu ska jag stanna kvar där tills det blir lika säkert som 1-1. 
Travskolor, i slutan måste framdelen leda och ett fräscht tempo. 
Passage-arbetet fortsatte och vi får några steg då och då men det tar sig. 

Bytte sedan häst till Mausi som inte behövde lång uppvärmning. 
Började med att hitta framåtbjudningen i traven och halvhalterna. Övergångar trav-skritt, trav-galopp men nu även galopp-skritt. 
Rakriktning och lösgjordheten är grunden för varje pass och måste fungera innan vi börjar med samling. Hela tiden kräver Mausi utav mig att jag kollar av grunden annars så smiter hon eller förstår inte vad hon ska göra. Hon utvecklar mig så mycket som ryttare och det är jag tacksam för. 
Avslutade med att göra tempoväxlingar i galoppen och nu börjar jag märka hur hon har utvecklat sig, för ett tag sedan var detta omöjligt. Härlig ridkänsla!

Två bra pass och en underbar känsla när både C, som var med och tittade, och L var nöjda med mig och hästarna. 
Jag är så lycklig att mina två tränare är så engagerade och kompletterar varandra så bra. 
Jag somnade trött men lycklig efter lite fredagsmys med familjen. 

Kommentera här: