Nytt kapitel

Dagens träning i Nyköping för L kändes riktigt bra. 


Började med Mausi och insåg att det var länge sedan hon såg henne, efter allt trassel vi haft. 
Formen kändes bra men nu var det dags att vända blad och börja på nytt kapitel. 
Att hon nu måste acceptera bettet, stödet och förhållningen samt våga korta upp steglängden. 
Till min hjälp fick jag Kyras berömda halsrem för att orka hålla emot och driva igenom. Det härliga är att Mausi tog arbetet och jobbade hela passet. 
Mausi har kvaliteter men nu måste vi öva upp de små findetaljerna för att få ett mjukt och smidigt intryck på tävlingsbanan. 
Jag är supernöjd med Mausi och hon skötte sig väldigt bra i ett främmande ridhus, lång resa, stå i okänd box, mm mm. 
Till och med när Danny började gnägga och sedan komma in med Co som skulle rida fram honom så skötte hon sig. 

Sedan var det dags att hoppa upp på Danny som alltså redan var framriden för att underlätta för mig, lämnade över Mausi och började jobba igång honom. 

Vi pratade lite och började kolla igenom alla delar. 
Vi övade lite på travskolorna, samla -ställa igenom - vända in - öka lite. 
Han tappar den fina traven som han visar på kortsidan när han sedan smyger igenom skolorna, jag behöver hitta mer uttryck. 
Det känns som om vi är på rätt väg och hittar en av våra svagheter. 
Hon ryckte att galoppaktionen blivit bättre och idag övade vi på att inte överböja honom i galoppslutorna eftersom det då kan leda till att jag tappar bärigheten i ytterbak. 
Vi jobbade igenom det mesta och jag är nöjd över att hon tyckte att vi förbättrat oss sedan sist, grundstenarna satt bra och idag fick vi små nyttiga tips på vägen. 

Vi åkte hem väldigt nöjda och glada, alla skötte sig och jag längtar till nästa träning, nu vänder vi blad och börjar på nytt kapitel helt enkelt! 

(Bilder kommer imorgon) 

Kommentera här: