Alla projekt

Under hela långa vintern så har projekten samlats på hög och nya projekt har formats i tanken, men vad händer när våren och sommaren kommer?

Dagarna blev längre och solljuset gav oss lite mer energi att vara vakna några timmar extra, men varför hinner man ändå inte med allt man tänkt?

Jag brukar titta på Arga Snickaren för något år sedan och log lite åt familjerna som fick hjälp. Det var lätt att se varför de aldrig blev färdiga, men kanske är det så att när man är mitt uppe i det så är det inte lika självklart?

Jag gjorde en lista en gång på alla oavslutade projekt vi har här hemma och vi började beta av de men efter ett tag så börjar man inse att många små projekt hänger ihop med varandra och värst av allt, det är ett stort icke påbörjat projekt som är länken mellan alla. Det där projektet som måste någon gång göras så att alla små blir färdiga.

Sen är det också så att det går att leva och bo trots dessa projekt, för vi måste också hinna med att njuta. Umgås med varandra, med familjen och vänner.
Sommaren är en tid för avkoppling och att ladda batterierna inför nästa vinterdvala.

Så förutom alla dagliga måsten och olika sysslor som behövs göras på en gård, så försöker jag beta av min lista. Saker som inte måste göras men som jag mår bra av att ha gjort. Saker som gör det där lilla extra när det är färdigt, som inte stör om det inte hinns med i år.

Ibland funderar jag på hur livet skulle vara om man bodde i en lägenhet och hade hästarna inackorderade. Bilderna som kommer upp i tankarna känns inte lockande och jag slår undan dessa funderingar snabbt.
"Jag trivs bättre här..." (som tjuren Ferdinand säger) tänker jag, när jag sitter i uterummets hörnsoffa och tittar ut på min vackra honungsros som blommar för fullt. Mitt selektiva seende struntar för ett ögonblick att se projekten, det väljer att fokusera på det vackra och föränderliga som sker ute i naturen.

Kommentera här: