Intensivt

Tala om att jag var ridsugen imorse, trots stormbyar kunde inget stoppa mig från att rida Danny på förmiddagen. 

Planen var att jobba ett intensivt men kort pass med fokus på galoppen och att ha honom kort i kroppen. 

Efter min skrittuppvärmning så blev det galopp i friskt tempo i lätt sits. Han kändes pigg och med på noterna, inte trött och stel efter igår. 
Lite trav och skänkelvikning innan det blev galoppjobb igen. 

Noga med ställningen och aktiviteten. 
"Badabam badabam.." Bakbenen matade på som trumpinnar, upp med manken, kort i kroppen, loss i handen, min blick, skänklarna ligger intill och redo att injicera energi om han blev långsam... Jag kunde höra L's röst tydligt i mitt huvud. 

Samla 2 språng, vänd 2 språng, fram 2 språng utan att bli lång. Ibland vände jag fler språng men om han började kasta sig så gick jag tillbaka till att bara vända 2 språng. 

Avslutade med att rida galoppsluta till kvartslinjen, fram i öppna, galoppsluta till medellinjen och slutligen öppna till kortsidan. 
Jag upptäcker samma fenomen här som i piruetterna, han tror sig veta vad vi ska göra och rinner iväg i slutan men efter ett tag börjar han vänta på mig. 

Jag är så nöjd med passet och känner att jag tog åt mig av gårdagens träning och kunde jobba vidare hemma med det. 
Eftersom han tycker det är jobbigt med den korta samlade galoppen så blev det många korta skrittpauser för att inte få mjölksyra eller bygga in spänningar pga trötthet. 
Jag längtar redan till nästa pass och fortsättningen. 

Kommentarer:

1 M:

👏🏻

Kommentera här: