Bra träning!

Hästarna skötte sig mer än väl idag när vi åkte till L. 
Utan att ha åkt tillsammans förut så lastades båda hästarna in utan problem och stod snällt hela vägen dit och hem, en "orossten" föll från mitt hjärta.

Först ut var Mausi att presentera sig och hon gillade henne starkt. 
Vi gjorde serpentinbågar, snett igenom och stora volter för att aktivera hjärnan redan från början. 
Det är bra att jag rider framåt i ett friskt tempo MEN jag måste passa mig att jag inte jagar på henne hela tiden. Jag måste våga variera mer och få henne att tänka framåt även i den lugna traven. 
När jag ska fatta galopp så fick jag på den öppna delen av volten forma henne väl runt skänkeln och tänka lugna travsteg innan fattningen. 
Vi avslutade med att testa lite förlängda hörnlinjer med början till skänkelvikning. Undan höger skänkeln så måste jag nästan lyfta vänster knä på mig själv för att inte halka åt vänster. 
Vi var alla nöjda med Mausi idag och det bådar gott inför framtiden. 

Sen var det Dannys tur att finputsas inför DM på söndag eller rättare sagt jag behövde hitta känslan för att komma i rätt mentala fas (våga tro på mig och min häst). 
Vi red lite skolor och singelbyten samt programmet. 
Hörnpasseringarna är A och O för att skolorna ska bli bra. Sen måste jag rida fram i öppnan mot yttertygeln. 
Att hitta rätt energi i galoppsprången är A och O för att få bra byten och bättre grundkvalitet på galoppen. 
Vi hittade en bra känsla och det kändes toppen! 

Jag är så nöjd med mina två hästar och är tacksam för min man som följde med idag.
Nu ska vi hem och ladda batterierna inför tävlingen på söndag.


Kommentera här: