Att hinna med

Läste en fråga på FB om hur folk hinner med hästar när de jobbar heltid och jag blir förvånad över vad folk göra och hur länge folk kan vara i stallet. 
Jag skrev ingen kommentar men frågan fick mig att börja fundera. 

Jag har 3 boxar och det tar mig 30 min att mocka, fixa mat (emhö i boxen, kväll- och morgonpåsar samt gröt till em) samt sopa och hämta Hösilagepuck. 
Det tar 20 min att göra klart hästen gör ridning och 10 min efter. Ca 60 min ridning. Det blir 1,5 tim per häst. Nästan samma när jag hjälper dottern att rida. 
Behöver jag åka till ridhuset så är det plus 30 min per vända.

Det ger mig en sammanlagd tid på 30 min om alla vilar, 2-2,5 tim då jag rider en häst, 3,5-4,5 då jag rider två och 5-6 tim om alla tre rids. Det kan variera eftersom vi inte alltid åker till ridhuset eller rider en hel timme. 

Jag tycker inte att jag stressar när jag är i stallet men jag vet att jag är effektiv. 
Jag kommer ihåg när jag för länge sedan tog hand om två hästar i ett inackorderingsstall och medans jag mockade och red den ena så kunde endel i stallet bara ha hunnit mocka sin box, då är det klart att det tar lång tid i stallet. 
Sedan måste man nog fundera på vad som är viktigt respektive mindre viktigt i stallet och acceptera att vissa saker gör man när det finns tid. 

Sedan är det en livsstil att ha häst men jag passar mig för att använda hästarna som ursäkt för att vi inte kan åka bort eller att "jag måste åka hem nu för att fodra". Det är ingen fara om hästarna får mat lite senare eller tidigare, jag tror att det är vi som ibland skapat ett problem att alltid fodra, släppa ut och ta in vid samma tid varje dag. 

Jag ställer inte klockan på helgen gör att kunna fodra utan när jag vaknar så hår jag ut. Det brukar bli mellan 6.15-8 och det fungerar. Likaså på kvällen fodrar jag innan jag somnar så det kan bli mellan 20.30-22.30 men kommer vi hem från en fest kl 23.30 så får de mat då dock så får de mer em-tidigkväll så de klarar sig till natten. 
Men jag måste kunna ha det flexibelt annars faller livet utanför stallet och det verkar fungera bra för mina hästar. 

När jag jobbade i Tyskland så fodrade vi 7-12-17. Sedan slutade vi för dagen och  stallet stängdes för natten. Det fungerade också och jag var glad över att inte behöva ha någon kvällsfodring utan kunde ha ett vanligt socialt liv på kvällen som alla andra med kontorsjobb. 

Det viktiga är nog inte att krångla till det och göra saker för att "man borde" eller "andra tycker". Hitta rutiner och upplägg som passar sig själv och sin familj, så blir hästlivet lättare och roligare. 



Kommentera här: