Tävlingsrapport

KAOS, KAOS, men ändå en bra dag!
 
Vi åt frukost i godan ro när jag inser att jag suttit för länge, snabbt fixa lunchmackorna och frisyren.
Snabbt fläta, borsta Danny och packa in alla saker. Jag svor för mig själv att jag inte packat tidigare på morgonen eftersom det nu börjat regna.
 
Vi kom iväg i tid men nere vid macken behövde maken titta ifall hjälmen verkligen kom med och då ramlade telefonen ur fickan och krossad skärm blev resultatet (KAOS 1), men hjälmen låg bak i sadelkammaren där den skulle.
 
Väl framme i Mantorp (i god tid) inser vi att parkeringen är i en gräshage (blev lervälling) och regnet det öste ner MEN det blåste inte som det brukar. Allt blev lerigt (KAOS 2) och lera är det värsta vi vet! Allt blir så mycket jobbigare när det regnar och leran fastnar överallt.
 
Framridningen skedde i ett 20x40-ridhus och såklart ville ingen leda/rida fram ute. Inte jag heller men det resulterar i all det blir rätt trångt. (KAOS 3)
Plötsligt går bridongtygeln sönder, M får sätta stångtygeln i bridongen och spinga på jakt efter en ny tygel. (KAOS 4) Snabbt hittade hon en att låna och jag kunde fortsätta framridningen. 
12.30 (min starttid är 12.47) får vi reda på att en av de tre domarna inte har kommit ännu och alla starttider förskjuts med 30 min! (KAOS 5) Det är bara att hoppa av och låta M leda runt Danny i ridhuset tillsammans med nu nästan hela startfältet, ca 8 ryttare tror jag att vi till slut var strax innan klassen drog i gång.
Det var bara hoppa upp kl 13.00 och hitta en gnutta av känsla i ridningen och tagga upp oss inför starten.
 
Jag kan inte säga att jag var nöjd med känslan eftersom både Danny och jag blev trötta och varma av den kvava luften i framridningsridhuset men när vi väl kom in på banan så hittade vi lite mer enerig.
Jag kände mig trygg i programlinjerna genom hela programmet och jag red hela tiden, eller rättare sagt så fick jag jobba rätt bra för att få lite energi och hålla Danny på plats.
Fortfarande så behöver vi jobba med den samlade/ökade skritten samt galoppiruetterna.
Av alla domarna fick jag 7or på alla byten på medellinjen och det glädjer mig eftersom vi lätt kan svaja till i bytet åt vänster.
2 st 7or och en 6a på bytesserien känns också bra eftersom vi övat lite extra på att hitta flytet och rakheten.
 
Totalt red vi ihop 64,612% och det blev en 3e placering bland många fina hästar och i vår debut på en nationell tävling.
 
Jag är så lycklig över den resan vi gjort tillsammans, Danny och jag, men även att M och min familj finns med mig hela tiden.
Att bli placerad i de två första starterna i MsvA (för både Danny och mig) kunde jag inte drömma om tidigare i våras och att vi under dessa starter inte heller har hittat den riktigt perfekta känslan ännu skvallrar om att det finns ännu lite mer att plocka fram.



 

Kommentera här: