Utmanade mig själv

Imorse när jag la ut filmen så utmanade jag mig själv. Jag har svårt att vara stolt över min ridning och vad mina hästar kan, jag ser bara det som inte fungerar och allt vi inte kan. Men igår så var jag så glad att vi lyckades med bytesserierna att jag bara ville klippa ihop en film och lägga ut den för att kunna gå tillbaka och titta om ett tag för att jämföra. 

Jag har idag tittat på filmen och plockat ut en del som jag måste jobba mest med och det är att inte böja honom för mycket. Jag ska ställa, inte böja! Det är så lätt att jag tappar yttersidan då och han galler in på frambenet. 
Sedan tittade jag på filmen och försökte se det bra och hur långt vi ändå kommit. I vintras så var det inte en självklarhet att bytet blev ren och på hjälpen. För två månader sedan trasslade jag med att hinna byta tre gånger på en långsida och samtidigt räkna sprången. Så JA, jag är stolt över mig själv och glad. 

Idag när jag red Danny så jobbade jag med traven, ville inte förstöra den härliga självkänslan som jag fått av gårdagens galopp. 
Skänkelvikningar, öppnor och slutor i en salig mix efter mängder av övergångar skritt-trav. Han känns lite trippig i traven och hastig takt. Där får jag passa mig, när jag driver på, att inte bli hastig i takten utan hålla en lugn takt med sätet. 

Men det blir bra för på lördag blev det en träning för C iallafall och då får jag hjälp att hitta rätta känslan i traven. Det är båda hästarna som tränas då och sedan tränar jag igen på tis. Passar bra eftersom nästa tävling närmar sig med stormsteg. 

Senare på eftermiddagen red jag Sigge. Fokus på skolorna även för honom. 
Skänkelvikning och volter som uppvärmning innan jag varierade mellan olika linjer för skolorna. Red ofta innanför spåret för att inte fuska med ytterhjälperna. 
I galoppen red jag övergångar galopp-trav och förvänd galopp. Varierade steglängden på långsidan och förvänd igenom hörnen. Nyttigt. 
Blev fin i travskolorna efter galoppen.

Jag är duktig på att ha låga händer i galoppen men i traven blir de gärna för höga. Hela tiden påminna mig själv. 

Kommentera här: