Sköna söndag

Eftersom dottern lånades ut i fredags och blev borta hela helgen så fick vi en lugn (?!) söndag hemma tillsammans, maken och jag. För oss betyder det full fräs med olika saker, bygga i garaget, köra med traktorgrävaren, rida hästar, rätta till i gödselconteinern, städa sadelkammaren, tvätta krubba/vattenkoppar mm mm. Helt underbart!

Red Sigge först och jobbade med skolor och att korta galoppen. Han kändes riktigt pigg idag men ändå fokuserad. Gjorde lite upptagningar från mellangaloppen som strulade igår. 

När jag sedan red Danny kom en mycket kär vän över med sin häst och vi red tillsammans på banan. Under tiden vi red körde maken med grävaren och dikade ur upp mot skogen. Vi var alla lite fundersamma på om set skulle fungera eftersom han körde precis bredvid ridbanan, men Danny och Caprinus överraskade oss totalt. Det var bara när han fyllde på vatten i den kokheta kylaren som hästarna tyckte att det var lite läskigt. Då var det röda plogbladet eller harven mycket farligare... 
Jag jobbade först skolor med Danny också innan jag fortsatte med galoppjobbet. 
Tyckte att jag redan från början fick tag i vänster bogen och eftergiften i högersidan. När jag hittade aktiveringsgaloppen så började jag rida byten, först några singel och sedan serier med olika många språng. 
Försöker att inte använda underskänkeln utan bara sätet som byteshjälp för att hinna med när vi nu börjar byta i var tredje och förbereda oss inför tvåorna... 
Till slut gjorde jag några arbetspiruetter som blev riktigt bra. Det gäller att jag hittar vänster sidan och eftergiften i höger då fungerar det mesta. 
Avslutade med en skrittrunda i skogen. 



Kommentarer:

1 ullis:

Tack för attt jag fick komma! Mysigt att ses och bra mental träning för både häst och ryttare med en dundrandes maskin bredvid! Å de var ju verkligen överraskande coola trots allt!

Kommentera här: