Årets sista pass

Årets sista träning hemma på banan, kraftiga vindar gjorde att jag inte svettades för mycket. Undra när vintern tänker komma? 
I Tyskland så var det här den typ av vintern vi fick, ibland lite snö som låg kvar någon dag. Men när jag bor här i Mellansverige så förväntar man sig nästan lite vinter med snö och kallt. 
Om vädret fortsätter så här så är jag lite sugen på att börja tävla igen med Danny och utsätta han för olika ridhus och spöken. 
Det vore nog bra för våra nerver.

Idag så blev det efter övergångar skritt-trav många skänkelvikningar på diagonalen. Jag fokuserade på att ha honom rak framför mig och lite flexad bakom örat, sitta rakt, titta dit jag skulle komma ut, stilla händer, inte trycka konstant med skänkeln. 
Växlade sedan mellan skänkelvikningar och öppna. Olika linjer för att hålla Danny lyhörd och vaken.
Började sedan lägga in lite sluta och förvänd sluta korta sträckor för att inte få ett motstånd och spänning i Danny. 

I galoppen jobbade jag med att växla steglängden, från arbetsgalopp till några korta steg och sedan framåt igen.
I höger så tycker han att det är jobbigt och gungar då lite mycket med huvudet och det är svårt att hålla ihop honom samtidigt som jag ändrar steglängden. Jag gick då över i förvänd galopp ( höger galopp i vänster varv) och gjorde först trav-höger galopp övergångar för att sedan bara leka med steglängden. JOBBIGT VÄRRE! 

Det är så kul med Danny för även om det blåste så hade jag hans fulla fokus på arbetet och inte vad som hände runt omkring. Blir inte klok på vad det är som avgör om jag har eller inte har det. 
Det är en nöt att knäcka under 2014.


Kommentera här: