Ny ridvecka

Måndagar är vilodag för hästarna när vardagen åter är här, så idag började en ny träningsvecka för mig och hästarna. 

Danny var först ut och vi jobbade volter och skänkelvikning i trav med fokus på att känna att han travade "framför skänkeln". Det är spännande hur min mentala inställning av ridningen är förändrad den sista tiden, hur fokuserad jag är på mig själv och det jag gör istället för att tänka på hur Danny går och känns. I galoppen så övade vi på att öka sprången på långsidorna utan att byta galopp i upptagningen eller när jag halkade fel. Vi gjorde sedan lite byten och satte 7 byten i varje från vänster galopp direkt men behövde en fail från höger innan vi även fixade starten på den linjen, istället för 7 blev det visst 9. 

Freddy red jag sedan och även om jag är lite fundersam på att han såg knackig ut på linan så kändes det riktigt bra till slut när vi red. Vi gjorde flera galoppfattningar och serpentinbågarna blev mjuka. 

Jag avslutade kvällen med att longera Majken på ridbanan med "Equibandet" och hon tänkte bra framåt utan att rusa samt sökte sig fint neråt och upp med magen. 
(null)


Kommentera här: