Dressyrkurs dag2

Idag var det nog nästan 100% luftfuktighet och det blev inte bättre av att jag fick svettas rejält på passen för C. 

Först ut var Danny och vi jobbade med öppnarna. I vänster måste jag ha honom rätt rak, farligt nära skänkelvikning. I höger får jag inte leda med ytter även om jag vill förhindra honom från att vinkeln blir för stor, då är det vänster skänkel som måste driva i normalläge, sänka höger häl. Skit vad svårt det blir. Sen om inte det är nog så måste jag tänka på att rulla fram på sittbenen, inte hamna i bromsläge. 
Vi jobbade lite med passagen också för att öka drivet ännu mer till traven. 
Galoppen kändes väldigt fin på framridningen så vi skippade den idag, red bara igenom galoppdelen från Inter1 när han blev lite trött för att kolla hur den gick. 
(null)

Sedan var det Majkens tur och det var spännande och se om hon skulle orka två dagar med träning. 
Som den stjärnan hon är så gjorde hon det galant. Vi jobbade vidare med påskjutet men också med hennes balans. Genom små bågar på långsidorna måste hon balansera sig själv och blir kvick och allert. 
I galoppen skulle jag lätta av med höger hand för att inte "hålla henne uppe" utan hon blev tvungen själv. Siktade på 10m volter men fixade 13 m på varje långsida för att få henne att samla sig själv och bära mer vikt på bakbenen. 
Hon är så härlig att jobba med, reagerar inget på andra höstar eller saker som händer runt ridhuset, transporter som åker/kommer, hästar som går in och ut. Det är så skönt att hon är fokuserad på arbetet. 
(null)

Kommentera här: