Helgen

En underbar men fullspäckad helg går mot sitt slut. Fullspäckad kan låta negativt och stressigt men inte denna helgen, en helg med goda vänner på besök där vi bjöd på tre rätters middag, födelsedagsfirande och såklart hästar. 
Det är roligt att planera en middag även om det medföljer lite pyssel både innan och efter men ack så trevligt. Mätta från lördagens middag så frossade vi i prinsesstårta idag till eftermiddagsfika och firade min födelsedag. En mysig stund med familjen och lite badtunna avrundade kvällen. 

Jippie har gått två dagar i helgen och vi jobbar med takten, kontakten och lösgjordheten genom övergångar, volter och serpentinbågar. Hon tycker det är bra jobbigt men finner sig i det även om hon inte orkar så länge. Idag såg jag hur hon börjat brunsta och jag hoppas det där nya pulvret jag köpt ska göra nytta. Igår när det var fint väder så red vi tre varv runt sommarhagen efter passet på ridbanan innan hon storknade. Det är inte lätt att bli dressyrhäst. 

Danny fick konditionsträna igår och det var jobbigt för de hade gjort om några diken och några rör låg synliga (!!!) hemskt farligt tyckte han. 
Idag jobbade vi galopp i ridhuset och vi red på fyrkant med bakdelsvändningar i varje hörn och sedan bytte jag ut varannat hörn till en fjärdedels piruett. Testade lite galoppslutor och varierade med skänkelvikning i galopp. 
Avslutningsvis jobbade vi "2steg passage-fram i trav", att bygga styrka men också renodla hjälpen för trav, passage och piaff. 
Skillnaden är nog att i passagen på klämmer jag med knäna, i traven så är det underskänkel och piaff är underskänkel tillbaka dragen. Får inte förväxlas med ryggningen (!!!) där jag också är lite lättare i sätet. Sjukt svårt men jag tror vi börjar hitta våra knappar och bli renare i hjälpgivningen. 

(null)

Kommentarer:

1 Gubben din:

Grattis på dig min Älskling

Kommentera här: