Vinden vänder

Idag har det blåst rejält och hösten är på väg. 

Jippie fick igår nya skor och hon skötte sig även om hovslagaren fick säga åt henne lite en gång att inte rycka. Det var lite konstigt att gå in i ett stort stall med massa hästar som tittade intresserat, tyckte Jippie när vi gick ner till grannen. 
Vi jobbade i lina idag för att utnyttja det fina men blåsiga vädret. Inga krumbukter utan lydigt jobbade vi övergångar trav-galopp. Jag vill få henne lite rundare i överlinjen än där hon idag gärna går och vi kommer dit på slutet men önska börja passet där. Nästa gång ska vi introducera mina små bommar. 

Danny fick ett mycket speciellt pass och jag tror vinden vänder snart. Kanske har jag hittat en lite nyckel som låser upp till nästa nivå. Tiden får utvisa. 
Det blev 9-10 m volter och att vända över halvcirkel-halvcirkel i trav. Många och med en stilla hand, bara vänta ut och träna upp mitt tålamod. 
Galopp-travövergångar på 20 m volt varje 1/4-del en ny gångart. 
Galopp-skritt på samma volt men bara 2-3 steg skritt när vi passerade medellinjen, vid X blev det enkelt byte. 
Galopp på 8-volt där bytet kom i änden på varje volt så att 1/2-volt alltid blev i förvänd. 

Så grymt fin han blev efter ett tag! Vi kunde då jobba med piruettgalopp och eftergiften. Aktiv och kraftfulla språng framåt men ändå mjukt tillbaka. 
Avslutade med en häftig trav där vi riktigt fick sug i steget och skolorna vara flöt på! 
Wow säger jag bara!!! 

Lycklig är vara förnamnet.  (null)

Kommentera här: