Höstsol

Vissa dagar är helt klart lättare än andra, vädret spelar stor roll när man kan tillbringa en hel dag i stallet. 

Idag sken höstsolen och jag hade hur mycket tid som helst att bara vara i stallet och med hästarna, det gjorde gott i själen. 

Danny var först ut och det blev våra kära övergångar och volter men även idag halt och ryggning på schemat. 
Att göra halt utan motstånd, stå stilla och vara lätt i handen, sedan rygga villigt utan att dyka, krypa upp eller/och bli stark. Direkt sedan fram i rätt gångart utan fördröjning eller att bli låg/hög, är den sista byggstenen i en perfekt halt-ryggning. 
Jag använder ryggning som gymnastik rätt ofta och den hjälper oss att mjuka upp de övreledgångarna i bakbenen. Piaff/passagearbetet gick sedan väldigt smidigt, mycket klapp och beröm både till mig och Danny. Det ska vara roligt att träna. 
Avslutade med lite lösgörande byten men högerbytena strulade och jag fick fundera mycket på hur jag satt. 

Sedan dags för Jippie och hon skötte sig fint på ridbanan. Började jobba lite trav-skritt samt trav-galopp. Känns kul att vara igång igen efter vilan, nu ska vi börja jobba tillbaka takten och kontakten innan nästa steg. 

På eftermiddagen så var det dags för Freddy att åka på löshoppning. Det är ett tag sedan vi lastade men han gick bara rakt på och stod lugnt när vi var där. 
Vi fick bra hjälp av arrangören och hon lotsade honom lugnt igenom alla nybörjarsteg. Han kändes väldigt lugn och cool, inte uppstressad utan tyckte det var roligt. Vi kommer nu åka regelbundet och göra detta vilket känns kul eftersom det tvingar oss att lasta och besöka främmande platser. 
(null)

Kommentera här: