Inspiration

Igår blev det en tidig morgon eftersom jag åkte på domarkurs på Strömsholm. 

I stekande sol satt vi igenom nästan hela startfältet med junior-msvB tillsammans med en GP-ryttare/domarutbildare. Hon kommenterade och poängsatte samt så diskuterade vi olika saker. 
Hjärnan sög åt sig allt trots att svetten rann längs ryggen och låren klibbade fast på plaststolarna. Intressanta tankar väcktes och min känsla för domaruppdraget stärktes. Det ger så mycket förståelse för min egna ridning och tävlandet. Det ger mig motivation att fortsätta jobba på grunderna i ridningen för att bli ännu bättre. 

Utbildningsskalan ligger till grunden för all bedömning. 
(null)

Varje ridpass byggs upp på samma sätt, vissa dagar kommer man till den sista delen medans andra dagar jobbar man bara med de tre första stegen av skalan. 

Danny och jag jobbade med det igår rätt länge. Kontakten är vår Akilleshäl sedan början av livet och den jobbar jag med varje dag dock är det jobbigt och frustrerande när man ser "alla andra" med skummande/stängda munnar. Men det går i vågor, ibland blir det bättre ibland är vi inne i en mindre bra period.  
Det som orsakar problemet är lite den psykiska lösgjordheten och schvungen som hjälper påskjutet att skapa en bra kontakt. 

Hela tiden gäller det att kolla av delarna i ridningen, inte minst mig själv och min sits. 
Igår gjorde vi övergångar med ca 15 m mellanrum och jag gjorde eftergifter direkt när han tog förhållningen för att undvika att han hänger sig på handen/blir stark. Direkt respons efter 1-2 steg fram i ny gångart och noga med att han inte tar i med halsen för att fuska att komma från bakbenen över ryggen. 

Svettigt men nyttigt. 
Avslutade med att jobba lite galoppslutor och ingången till saxen. 

Kommentera här: