En ny bok

Idag började jag på en ny bok, boken som handlar om Jippie och vår resa tillsammans. 

Målet är att ta oss så långt vi har förmågan och arbetsviljan utan att bli ovänner, sjuka eller skadade. Vägen kommer vara både rak och krokig, uppför och nedför, slät asfalt och tvättbrädegrusväg. 

När det runt lunch började dyka upp lite flygfän i hagen så fick de gå in och äta lite hö och dagens motion väntade. 
Började med Danny och våra 4 varv på travslingan, det fläktar härligt och jag känner hur glädjen/lusten att börja träna igen återvänder. Sista varvet i trav så började jag faktiskt jobba honom lite mer samlat än tidigare och jag längtar till första dressyrpasset igen. Det kändes helt rätt att ta en paus och bara rida på travslingan, bygga upp drivet/energin och släppa på kraven av samling/kontroll. 

Sedan var det dags för Jippie, hon kändes lite vaken och på tårna men efter lite mys och pyssel på gången så började hon slappna av. Inte helt lätt när maken håller på med utbygget och alla ljud/människor är nya. 
Vi testade Mausi’s sadel och den verkade ligga fint men vi la dit en gelépadd. Nu efter ridningen vet jag att vi behöver ändra och testa en annan padd eftersom sadeln glappade bak. 
Vi promenerade upp till ridhuset och hon fick lugnt titta på allt. Mest intressant var nog hästen i spegeln men efter några varv så var den bortglömd. Gå, stanna, klappa, gå - allt tar sin tid och efter ett tag så började hon sänka huvudet. Eftersom sadeln och gjorden är nya för henne så ville jag se hur hon reagerade på lina först några varv. 
Lyssnade fint på alla kommandon och det blev inget rodeo eller stresspring. 
Uppsittning och sedan lugnt fram i skritt, jag tror att det var jag som var mest nervös. En 4åring på bortaplan med ny ryttare, det kan gå hur som helst. Men vi slappnade av och tyvärr märkte jag rätt snabbt att sadeln lättade lite bak och inte låg helt optimalt men vi travade runt på 20m volter, serpentinbågar och fyrkanten. Övergångar skritt-trav och igång efter skrittpaus. 
Allt kändes bra och lugnt, en sten föll från hjärtat och jag kunde andas ut. Vi har hittat en så trevlig individ, vaken men smart. 

(null)

Kommentera här: