Höstterminen

Idag startade C-träningarna för hösten och jag red båda hästarna. 

Jippe fick gå ett lite kortare pass för att orka. Det blir lite intensivare med någon på backen än när man rider själv. 
Vi red i trav korta diagonaler och skrittövergångar på raka spår, både på spåret och innanför. Varierade med att ibland bara sitta 5 steg utan att göra en avsaktning och ibland göra en. Viktigt med takten och en jämn bjudning, det är nu vi lägger grunden. 
I galopp red jag mest stora volter och fyrkantspår, bara att hitta en bra och jämn takt. 
Min blick och rakriktning är så viktiga och jag tvingas bli väldigt noga. Hon skötte sig väl och vi är alla nyfikna på vad vi kan forma och utbilda henne till. 

Danny var nästa på tur, jag dröp av svett och kände mig redan smått färdig när träningen började. 
Vi pratade lite om tävlingen och funderade på problemet med kontakten. Jag testade det raka bettet idag och han blir mindre stark men gapar lite mer, jag får variera lite. 
Han kändes efter en fräsch galoppuppvärmning taggad och vi kunde jobba lite skolor, både trav och galopp. 
Små, små hjälper och hålla honom i ett skruvstäd mellan skänklarna och en stilla hand samt vänta ut honom även om jag kokar av frustration. 
Några piruetter tittade vi på och där översamlar han sig och orkar inte riktigt. 
Avslutade med passag-travjobb. Hellre 3 bra steg i passage och mjukt fram i trav än många halvaktiga steg. 

Jag känner mig väldigt nöjd och glad, härligt att vara igång med träningarna igen eftersom jag nu vill bli ännu bättre. 

Kommentera här: