Träning

Svettiga redan av uppvärmningen så kämpade både Danny och jag oss igenom träningen för C. Svetten sprutade och vi slipade på galopppiruetter, hela och halva. Att våga centrera mer utan att tappa eftergiften. 
Men vi övade också på en väldigt enkel men avslöjande del i programmen, ökad skritt - mellanskritt - galoppfattning. Att få till en distinkt fattning och bra energi i de första sprången är inte lätt. Danny vill gärna bli lite långsam i mellanskritten och trycka upp baken i fattningen, vilket leder till att de första sprången blir i framvikt. Har man sedan bara 10-15 m till nästa rörelse så måste galoppen vara bra från början. 

Efter passet så blev det belöning genom att gå ut i gräshagen med Freddy. Lyckliga! 
Snabbt gjorde vi iordning Mausi och värmde upp under ögonen på C. Fokus just nu är att få henne ännu mera rörlig i sidorna och bogarna. "Fulskänkelvikningar" och små skrittvolter. Vi kollade igenom och hittade arbetstempo och de lite mera samlade stegen, det är viktigt att jag inte rider fram i mellantrav hela tiden utan tänker mer samlad trav med ökat pådriv. 
Skrittade på kvartslinjen och gjorde små volter ut mot väggen. Noga med nackens position och takten. Vingligt och svårt men effektivt. Detta är vår läxa under den närmaste veckorna. Hon kändes fin och jag bestämde mig för att inte stryka mig, det blir tävling nästa helg och magen knyter sig lite vid blotta tanken. Det är helt ok att jag känner så här inför årets första tävling, bara jag får ordning på nerverna och mina hjärnspöken tills det är dags. 

Mausi fick också gå ut i gräshagen efteråt och hon njöt av att rulla sig.  (null)

Kommentera här: