Nervös...

Nog börjar jag känna av mina tävlingsnerver, det finns en liten knut i magen och mina tankar far iväg till dressyrprogram och förberedelseplanen. Jag hoppas, brukar vara så, att det hinner lägga sig till lördagen men just nu måste jag sänka axlarna och fokusera på andningen för att inte göra klumpen större. 
Jag väntar på startlistorna för att kunna planera dagen, fattar inte att jag bryter mot min regel om att tävla två hästar på samma tävlingsplats samma dag. Men något måste jag väl ha som ursäkt ifall det inte går bra, något att skylla på ifall ryttaren inte gör sitt jobb eller inte förberett hästarna väl för uppgiften. 

Idag blev det två lösgörande pass med hästarna. Checkade av övergångar och skänkelvikning för att mjuka upp de och jobba in bakbenen under magen. Danny fick också visa upp att bytena fungerade, allt från enkla byten till seriebyten med 3or. Mausi fick också öva lite på ökningar men främst upptagningarna i både trav och galopp. Det gäller för mig att planera ridningen, förbereda och stötta men också dölja. 
Avslutade med att låta Freddy springa på lina i ridhuset för att bli lite varm i musklerna efter en ruggig och blöt dag i hagen. Vi hade sällskap av en annan häst i ridhuset för första gången men han lyssnade fint ändå och det kändes väldigt lugnt och tryggt. 

Kommentera här: