Bortaträning

Idag lastade jag in Mausi och åkte till ett nytt ställe för att träna en extra gång för C. Vi behöver just nu lite extra hjälp för att komma vidare och då måste vi åka lite. Det är också väldigt nyttigt att åka iväg till nya platser, både för mig och häst. 

Jag var i god tid, kunde lugnt göra oss iordning och skritta fram för hand. Första gången gässen flög förbi och Mausi hörde fåglarna så blev hon väldigt fundersam men slappnade av efter en stund. 

Vi jobbade först med svaga öppna och skänkelvikning i trav. Jag får inte böja halsen på henne i öppnan utan ha henne nästintill rak. Vi red även diagonala skänkelvikning - sluta. 
Sedan fick jag bekräftat att Mausi nu har klivit upp ett trappsteg i galoppen när det gäller bärighet men orkar inte hålla ihop sig ännu. Hon sätter in bakbenen så långt under sig och har inte fått upp den nya nivå på styrka som nu behövs. 
Det var så skönt att få mina misstankar bekräftade och nu får vi bara avvakta och fortsätta jobba men kanske inte ut och tävla. En vecka till innan jag måste avgöra hur jag ska göra. 

Väl hemma så red jag Danny lite kort innan det var dags för familjemys i soffan. Han kändes väldigt pigg och glad, vi övade lite på galoppombyten både singel och serie. 
(null)

Kommentera här: