Uppe på benen igen

Äntligen efter två dagar i dvala och feber så kände jag livs(stall)lust igen när klockan ringde. 

Så jag åkte till jobbet och väl hemma igen så var det dags att börja jobba mot Mausis mål efter hennes lite längre vila än planerat. 

Efter våra tre starter nu under hösten så märkte jag att hon är lika cool på tävlingsplatser som hon är när vi åker iväg och tränar samt som hon är här hemma. Därför behöver vi inte träningstävla något mer utan kan fokusera oss på att stärka traven och galoppen. 

För att kunna starta LA och MsvC så måste hon bli stadigare, bära sig bättre själv, starkare och orka komma tillbaka på sina bakben mer än det hon nu gör. 
I traven ska jag nu lägga in mer skolor (samling) varvat med skänkelvikning (lösgörande) för att spänna bågen ytterligare. 
I skritten ska jag börja introducera framdelsvändningar som sedan ska leda till ryggning. 
I galoppen är det skritt-galoppövergångar varvat med trav-galopp samt förvända galoppen. 

Dagens pass påminde mig om den underbara känsla jag fick när jag första gången red henne, som handen i handsken. 
Det är så häftigt att jag hela tiden hittar/får den där känslan fortfarande och hoppas så innerligt att vi kommer jobba ihop i många år. 

Jag kollade av gas/broms, volter och skänkelvikningar men tog sedan rätt snabbt galoppen för att den hjälper till att få henne lösgjord men också är den gångart vi måste lägga energi på nu. 
Trav-galopp fungerade riktigt säkert idag och det kändes lätt. Jag vill att hon ska balansera sig lite bättre direkt i traven efter galoppen och gjorde därför många övergångar. 
Avslutade galoppen med att rida två bågar av förvänd innan passet avslutades med tempoväxlingar i trav. 

Vilken lycka! 


Kommentera här: