Iskall

Jag var lite nervös inför idag, vår andra tävling, eftersom det kanske var ren chock för henne förra helgen och hon nu visste vad som skulle hända. 


Hemma i stallet och vid lastningen (som gick på ett kick) så var hon lugn. 
Framme på tävlingsplatsen i transporten likaså men när vi lastade ur och min man gick med henne så märkte han hur om andades mer än sist. Efter en stunds promenerande så började hon andas lugnt igen och han kände hur hon blev sitt coola igen. 

Framridningen var ett litet ridhus med en botten som de borde harvat och fixat innan en tävlingsdag men efter lite trassel vid uppsättningen så skötte hon sig bra. Försökte några gånger dra iväg men vi hittade ett bra avslut innan vi skulle skritta en lång slinga, delvis bredvid en vältrafikerad blöt väg, innan vi kom fram till tävlingsbanan. Där märker vi att de inte hade paus utan låg så mycket efter att domaren bara kunde gå iväg en kort stund. Vi väntade en liten stund men jag märkte att energin och fokus försvann innan vi äntligen fick komma in. 

Känslan efter dagens ritt var inte lika bra men jag är väldigt nöjd ändå. Idag fick jag jobba, passa varje steg och hela tiden vara på min vakt så att jag inte gav tvetydiga signaler. 

Efter andra galopp-trav-galopp så ville hon inte fatta rätt utan vi kämpade igenom hela kortsidan med flera felfattningar och två extra volter (2 felridningar = -6poäng) innan vi hittade rätt. Jag höll mig iskall och lugn när det hände, blev inte stressad utan gjorde detta eftersom vi bara är ute för att öva oss, inte jaga resultat och placeringar. 

Hon såg stadigare ut i galoppen och det glädjer mig men såklart frustrerande att v.fattningarna inte känns säkrare. 

Vi red ihop 66,167% och hamnade på första utanför placering! Stolt över våra 8or och domarens kommentar "en häst med potential", nu tränar vi på och kör vår sista inplanerade tävling nästa helg innan vi analyserar mera. 

Kommentera här: