Träning

Idag packade vi in båda hästarna i transporten och åkte till Nyköping för att träna för L. 
Som alltid hoppas jag kunna visa en utveckling av oss som ekipage och att vi gjort våra läxor. 

Danny är som vanligt först ut så Mausi hinner vila i boxen från resan. 
L tittade på oss redan vid uppvärmningen och märkte skillnad mot tidigare. Bättre rytm i galoppen och rundare språng, bra form och bättre i kontakten.
Jag visade lite hur vi jobbat med öppnor i galoppen och att jag där inte får tvära eller böja mycket, då förlorar öppnan sin effekt. 
Kollade igenom lite galoppslutor och där fick vi göra tempoväxlingar, svårt att hålla linje och tvärning tyckte jag, svårt och jobbigt tyckte Danny. 
Traven kändes fin och efter att vi kollat lite på skolorna så jobbade vi lite passage. Hon hjälpte mig från marken och det fungerade bäst att peta på baksidan av frambenens överben. Några riktigt fina steg fick vi till och jag skiner som en sol trots regnet som öste ner utanför ridhuset. 
Avslutade att göra bytesserier, där måste jag aktivera mer inför vänsterbyten. Klockrent fina piruetter avslutade ett toppenpass. 

Under tiden min man gick med Danny så gick jag för att göra iordning Mausi. Sedan bytte vi häst med varandra och han ledde henne och jag tog av Danny. 

Mausi var uppspelt när jag skulle börja rida men lugnade sig snabbt. 
Vi tittade på traven och gjorde först övergångar med 2 skrittsteg innan vi övade på halvhalter. 
Rida lite förvänd sluta i högervarvet för att komma åt vänster bakben lite mer. 
Vi pratade om ryggningar och gjorde sedan några med hjälp från marken, ingen frustration idag så vi är nog på rätt väg. Fortsätta jobba på kommando från marken eftersom det är den enda lösningen. 
I galoppen så jobbade vi med tempoväxlingar och tog hjälp av små volter för att samla. Sedan började vi nosa på enkla byten, där måste jag våga räkna in mig och sedan vara tydlig med avbrottet. Galoppen är vår svaghet men vi utvecklas och är på rätt väg.

Trötta men väldigt nöjda åker vi hem igen!  (null)

(null)

Kommentera här: