Sälja eller inte?

Jag funderar och vänder allt ut och in, vad ska jag göra och till vilket pris? 


Det var mentalt väldigt jobbigt med att ta beslutet att sälja, lägga ut annonsen och sedan prata med spekulanter samt de raserade förhoppningarna när rätt köpare dök upp men när allt bara blev struligt och jag valde att dra mig ur. 

Ridningen blev lidande, relationen med Danny likaså, motivationen och lusten försvann. 
Jag drog tillbaka annonsen och började grubbla, där är jag nu... 

Varför sälja? 
Jo, vi har nått vår nivå och vi kommer inte längre som ekipage. 
Danny skulle nu klara av ett ägarbyte och kunna ge sin nya ryttare många roliga, lärorika år. 
Jag måste få loss pengar till en ny häst att utveckla. 
Mentalt har jag redan "gått vidare" och har svårt att sätta mål för Danny i dagsläget. 

Men nu börjar jag fundera om jag ska behålla honom, varför då? 
Jag vet och känner till alla Dannys svagheter och styrkor.
Det finns inget i Dannys fysik, hälsa och kondition som hindrar oss att fortsätta utveckla oss på den nivån vi just nu ligger på.
Jag håller min ridning på en högre nivå och kan då ta med mig den känslan till Mausi. 
Jag har fortfarande inte lärt mig byten i varje och snart knäcker vi nöten. 
Mausi känns fortfarande väldigt osäker och risken att stå utan ridbar/tävlingsbar häst är stor om Danny försvinner. 
På Danny känner jag mig trygg i alla lägen och jag kan ta med honom på alla galenheter jag hittar på. 

Nackdelar med att inte sälja skulle lösas om jag hittade någon som vill ha sin häst tränad och tävla utav mig, ett samarbete eller liknande. 
Någon som betalar vad hästen kostar i utgifter mot att jag sköter allt det dagliga jobbet, utbildar, tränar och tävlar. 
Jag har tiden att ha en häst till men kan inte försvara det rent ekonomiskt inför familjen och allt vi gör vill jag att min familj ska står bakom. 

Men var hittar jag denna person som  har en häst som vill bo hos mig och utbildas till dressyrhäst? 
Skulle någon vara intresserad av ett liknande samarbete eller är jag ointressant eftersom jag aldrig visat upp några unghästar utan bara valt att utbilda mina hästarna mot att bli tävlingshästar i ett längre perspektiv, tagit det i hästarnas takt? 

Det jag kan erbjuda är att man får en väl utbildad häst utifrån utbildningsskalan och försöker ligga i nivå med utbildningen för varje ålder, om hästen tillåter det. 
Bra förutsättningar till träning och två bra tränare som följer mig och hästarnas utveckling, som jobbar tillsammans mot uppsatta mål. 
Litet lugnt stall med god miljö och omvårdnad. 

Vore inte det något? 

Kommentera här: