Redan onsdag?!

Dagarna flyger fram och nu har halva oktober gått. 

Varje dag det regnar, blåser eller både ock så är jag så tacksam över ridhuset. Det underlättar verkligen i vardagen att slippa koppla för, lasta, åka, lasta ur, (rida), lasta i, åka, lasta ur, mocka transport, koppla av - nä jag längtar inte tillbaka. 
En annan fördel är att jag kan ha lektioner här hemma, jag slipper åka iväg till olika ställen, slipper fundera på väderlek och kläder. Det har gjort att jag har utökat mängden lektioner eftersom det är lättare och jag slipper restiden. 
Sedan jag bokade av tider för min egna ridning så flyter det på bättre, tidigare så kunde jag boka lektioner och hann inte rida själv, vilket ledde till frustration. 
Nu ska jag bara börja boka in tider för bokföringen också eftersom det lätt skjuts på framtiden. 

Hästarna har jobbat bra. I måndags jobbade jag hela kvällen på mitt civila jobb och därför fick de en vilodag. 
Igår så red jag Danny först och jag tvingade mig att rida mest travskolor, jag tycker det är så svårt och jag halkar lätt fel, spänner mig, tittar fel, blir ivrig och tappar takten. 
Men ska vi bli bättre så måste jag öva på det som är jobbigt. 

Mausi tömkördes på ridbanan i söndags eftersom jag ville låta skavet få två dagar vila, det envisas med att inte bli ”hårklätt” men nu blir det ingen rodnad efter ridningen iallafall. 
Igår så red jag och nu försöker jag lägga upp en plan för ridpasset, vi har nu kommit dit att vi först jobbar lösgörande och kollar av de tre första stegen i utbildningsskalan. 
Takten och kontakten(stöd) i trav är det första jag kollar av, lösgjorande volter och skänkelvikning hjälper mig sedan med rakriktningen
Dessa fyra byggstenar är ibland det enda jag kämpar med innan vi kan gå vidare, i traven börjar vi nosa på de sista två stegen men i galopp så har vi en bra bit kvar med rakriktningen. 
Jag är glad för mina speglar som kan hjälpa mig att ha koll men bästa hjälpen är när C eller L står på marken och hjälper oss. Ikväll är det dags för C, nästa vecka åker vi till L. 

Kommentera här: