Grundridning

Idag hade jag lektioner, hela dagen. 

Det slår mig hur viktigt det är med grunderna i sitsen, hjälpgivning och vägar. 

Tillsammans med en klubb i området har de en ryttarsatsning för barn och ungdomar där de ska ta de olika ryttarmärken som finns. Därför satt jag och tittade igenom informationen och planerade lite, när det slog mig hur många runt omkring mig som skulle behöva denna grundutbildning som märkena erbjuder. 
När jag sedan står och undervisar så får jag även samma reaktion från några vuxna åhörare. 

Varför har vi börjat slarva med grunderna? Varför rider så många barn, ungdomar och vuxna helt utan förståelse för varför/hur/när/vad? 

Många slutar i tidig ålder på ridskola om man ens går på någon innan man skaffar första ponny/häst, egen eller medryttare och många sitter hemma(bana eller skogen) utan hjälp från marken. 

Jag har flera gånger mött ryttare som rider öppnor och slutor utan att ens veta skillnaden och hjälpgivning men mest skrämmande innan ens ekipaget har hittat takt, kontakt och rakriktning i alla gångarter. 
Ryttare som hoppar över en meter höga hinder men som inte kan reglera tempo utan att använda sig av ett skapt bett. Där balansen i svängarna saknas och all kraft går förlorad bara för att ryttaren inte lärt sig att vägarna, sitsen och tempot är A och O innan hindren höjs och att både häst och ryttare tappar självförtroende eller skadar sig. 

När slutade tränarna undervisa ryttaren och började bara fokusera på hästen? 
Hästen och hur hästen går är en produkt, resultatet, av hur ryttaren rider! 
Börja rid och våga lämna ut er själva som ryttare, låt inverkansridning och dressyrryttarbedömning bli obligatorisk i ponnyålder och på lokala tävlingar på häst. 
Våga välja tränare som tjatar om handställning och blicken framför överilade tempon och krumelurer. Våga frågasätta tränare som rekommenderar skarpare bett för att få hästen att lyda i hoppning och be de jobba mer lydnad mellan hinder innan höjden höjs. 

Låt grundläggande ridning, sits och hjälpgivning, men också olika ridvägars korrekthet få ta all tid och vara alla ryttares fokus. 
"Alla kan rida GP" säger Patrik Kittel men för att göra det så måste grunden sitta och du får aldrig slarva med sitsen, takten, tempo och att rida sin häst i form. 
Alla kan rida GP bara man får chansen att träna för någon som är noga med grunderna och det finns  ingen genväg. Genvägar är senvägar heter det och så är det även i ridning, någon gång brister det. 

Kommentera här: