Två bra pass

Eftermiddagen och kvällen bjöd på två bra pass med hästarna. Härligt när det flyter på och jag hittar ett lugn i kroppen.  Det är väldigt avkopplande att rida, jag måste släppa allt runt omkring mig, bara fokusera på mig själv och hästen. Steg för steg bygger vi ihop pusselbitarna och klättrar uppför utbildningsskalan. 

Danny är som vanligt först ut och det känns som om vi har hittat ett bra uppvärmningsupplägg för stunden. Idag började jag sedan med trav-halt-ryggning-trav. Noga med stillheten och att han inte tar handen under halten, sedan aktiva steg bakåt utan att sjunka i formen och till sist direkt fram i trav. 
Kollade av 3or och 4or, inför helgens start vill jag nu inte öva på tätare seriebyten utan skapa en trygghet och tydlighet i de lite enklare. 
Avslutade med tempoväxlingar i travskolorna. 

Mausi fick i travuppvärmningen jobba med serpentinbågar och skritt-travövergångar på raka spår. Sedan blev det lösgjorande skänkelvikningar blandat med travskolor för att öka samlingen. 
I galopp jobbade jag vidare med att variera språnglängden och lätta i innerhanden, vill använda mer vikthjälpen i upptagningen. Belönade lite då och då med att låta henne bli rund-låg och i lätt sits rulla på i galoppen. Härliga frustningar! Avslutade med två förvända galopper i varje varv. 
(null)

Kommentera här: