Reflektera

När jag är ledig från hästarna och vardagen så har jag svårt att varva ner och släppa livet men genom att använda tiden till reflektioner och analyser så håller jag hjärnan sysselsatt och abstinensen borta. 


Inom mitt civila yrke så reflekterar, utvärderar mot mål och analyserar vi hela tiden. 
Vi kan alltid bli lite bättre, effektivare, nå fler, lösa fler problem, lösa nya problem. Det är både huvudman och chef som vill att vi gör det men jag tror att de flesta gör det också för att det på något sätt ingår i vårt yrke. 
Hur når vi fler utan att bränna ut oss? Hur blir vi bättre och når högre mål? 

Därför är det för mig naturligt att alltid analysera, reflektera och utvärdera mitt hästliv. 

Men varför ska man göra det? För det finns en nackdel, att man aldrig känner sig helt nöjd. Det finns alltid små saker att förändra/förädla, det är min drivkraft men också min akilleshäl. 

För att utvärdera, analysera och reflektera så måste man sätta mål. Ett sätt är att jobba med SMARTa-mål
S (specifikt) 
M (mätbart) 
A (accepterat)
R (realistiskt)
T (tidsatt)

Jag gjorde det inför debuten till Inter1 och då formulerade vi det redan i oktober (se kategori SMARTa mål) året innan den planerade starten. 

Under ledigheten tänkt jag nu försöka göra ett SMART-mål för varje häst. 

Kommentera här: