10-års jubileum

 
 

Februari 2007 så åkte vi ner på vår första hästköpsresa till Tyskland. En vän, från min tid i Hamburg, jobbar med förmedling av hästar. Hon har ett stort kontaktnät med utbildare och uppfödare, ett väldigt proffsigt upplägg där man får se många hästar på kort tid. Att köpa häst är inte enkelt upptäckt vi när vi köpte min första häst, Santos. Därför ville vi prova detta. 

Vi hittade Danny och han var en liten och tanig 4-åring men vi blev kära. 
I mars 2007 kom han hem med transportör efter lite trassel med att det var snöstorm i alperna och hästarna från Spanien inte kom i tid. Till slut så klaffade allt och han traskade ur transporten välbehållen, min stora kärlek. 
 
På den tiden hade vi inte eget stall utan han bodde hos grannen några hundra meter från oss. Fram till 2009 bodde han där innan vi flyttade hem hästarna. 
 
I maj 2007 så ringde jag C för att fråga om jag fick träna för henne, att jag hade en 4-åring efter Don Frederico. Hon blev intresserad eftersom hon själv funderat på att betäcka sitt sto med den hingsten. 
Vi började träna och har fortsatt med det. 
I slutet av 2007 så fick jag rida på en domar/tränar-utbildning och LA som höll i kursen tyckte att vi borde åka till Flyinge helgen efteråt. 
 
2008
Gjorde vi vår första dressyrtävling i Nyköping, 2 st LB. Jag kommer ihåg att jag var väldigt nervös och det smittade säkert av sig på Danny. 
Vi tävlade 12 starter under året i LB-klasser och medelprocent blev 62,7%.
2009
Vi tävlade LB-klasser och gjorde något försök i LA. Medel på de 10 starterna blev 63,9%.

2010
Vi tävlade detta år LA-klasser och gjorde 15 starter. Ett medel på 62,2%

2011
Vi debuterade MsvC detta år och gjorde totalt 14 starter. 62,2% blev medel.
 
2012
Vi fortsatte rida MsvC eftersom han spänner till och ser många spöken inne på banan. Vi gjorde vår sämsta start någonsin på 52% och jag höll på att ge upp, det kändes som om vi aldrig skulle lyckas. Men så hittade jag en strategi och tog kontrollen inne på banan, vilket ledde till att vi även red på 66% och vann! 

2013
Vi debuterade MsvB trots att han inte bytte rent ännu men efter att ha kämpat i ett år med byten så tyckte vi att det fick bära eller brista, ibland gick det bra ibland mindre bra. 17 starter gjorde vi detta år och medel blev 63,2%.
 
2014
Tävlandet fortsätter i MsvB och min ständiga följeslagare, mental coach och vän är en ovärderlig del av teamet.
Vi kämpade på i MsvB och red 24 starter detta år vilket är rekord! Medel blev 63,5% och vi blev 2a i DM. Ett av mina mål som jag haft uppfylldes och jag var lycklig. Men nu började vi drömma om de högre klasserna.
 
2015
Vi debuterar MsvA och Prix St George (PSG) under året och blir placerade i flera starter. Vi börjar tävla på träns igen på vissa tävlingar eftersom han inte riktigt gillar kandaret. Vi inlånas av en klubb och får rida med i Div 1 där vi vinner alla omgångar och även då den totala serien. Det var jättekul med att rida lag och vi hade det väldigt roligt på tävlingarna. Vi red Dm även i år och höll på att fjanta bort oss men lyckades rädda silvret i år igen efter en riktigt bra start i andra klassen. Vi startade 22 gånger och fick ett medel på 65,6% och red en MsvB på 73% vilket är det högsta jag ridit på under våra år tillsammans.
 
2016
Vi debuterade Inter 1 och blev även i svenska mått ett Svårklass-ekipage. Detta har varit ett av mina långsiktiga mål i livet, att få rida Svårklassdressyr!
Under året så tävlade vi i MsvA-PSG och Inter1 med placeringar och vinst. Vi fortsätter att träna för C (hemmatränare) och L eftersom det gynnar oss. Vi gjorde 22 starter även detta år och ett medel på 63,2%.
Nu börjar vi jobba med att öka schwungen och kadensen på Danny för att se om vi kanske kan förbättra oss under 2017. Att sälja honom har jag lagt åt sidan eftersom vi fortsätter att utvecklas tillsammans!
 
2017
10 år tillsammans och han känns bättre än någonsin. Vi jobbar med att få ihop vår kür och målet att få rida Lag-SM kanske uppfylls i år.
10 år tillsammans och många minnen, denna häst är en arbetsmyra men också en stor fjant ibland. Jag är så glad över allt jag lärt mig genom Danny och alla människor som jag fått kontakt med genom tävlandet och tränandet.
Vad detta år har att erbjuda i tävlingsstarter är skrivet i stjärnorna men jag har mina mål uppsatta och på fredag så börjar vi tävlingssäsongen.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ellen - tävlingsryttare:

Wow vilken utveckling!

Svar: Tack. Det var häftigt att sammanfatta våra år tillsammans och få det så tydligt.
Maria

Kommentera här: