Träning för L

Årets sista L-träning var vi på idag och jag är så glad att båda hästarna fick plats. C kom förbi och var med när jag tränade. 

Danny kändes pigg och trevlig redan vid uppvärmningen så vi kunde jobba på med våra "nya" uppgifter men först blev det lite grundfokus på galopptakten. Den har blivit bättre men lite mer vill vi allt förändra, det är en nyckel till att bärigheten ska öka mer. Gjorde lite galoppslutor och piruetter men sedan blev det att jobba ner i seriebyten. När jag ska rida mina 1-1 så får jag inte slarva och börja byta innan allt stämmer. När jag övar hemma så ska jag bara göra 1-1 och sedan hitta känslan innan jag gör 1-1 igen. När han sedan blir säkrare och starkare så kommer han inte ha svårt att göra flera på en gång, men just nu är det viktigt att vi inte forcerar och bygger in osäkerhet eller att de börjar svaja. 
I traven tittade vi på passage- och piaffarbetet. Jag ska jobba trav-passage-trav och skritt-piaff-trav, inte börja tänka piaff-passage just nu. Vi ska renodla piff och puff från varandra och göra det lättare för Danny. 
Han kändes pigg och fin hela passet, det känns så kul att vi har hittat något att utveckla och min motivation är på topp igen. Dock finns det en oro över att kunna behålla känslan över vintern tills vi kommer ut på tävlingsbanan igen. 

Mausi väntade snällt i transporten och visade på hur underbar cool hon är, det tog inte många min för henne att slappna av efter att vi lastat på Danny, lastat ur henne och gick in för att sadla på. 
Dock var hon riktigt taggad när jag började trava fram, det tog ett tag innan jag slappnade av och vi hittade en bättre takt. 
Vi jobbade lite skolor i traven och jag måste jobba med att hon inte ska trycka sig mot vänsterskänkeln i hörnpasseringar i vänstervarvet. Att lägga ner henne ofta är något som hon mår bra av, ingår från nästa år i MsvC så det är bara att jobba på. 
Sedan galopp och skrittövergångar, där hon verkligen blir stark i avsaktningen men vi har en bit kvar. Jag ska jobba med att försöka göra avsaktningar mer med sätet och bara krama tygeln. 
Julläxan är att göra många övergångar med sätet och kramning, skritt-trav, trav-galopp och galopp-skritt. 
Hon kämpade på bra idag, inte helt utan små protester, men det kommer bli så bra. Vi har en bra bit kvar och L påminner mig varje gång om det men jag är säker på att bara jag får grundstenarna på plats så kommer styrkan och sedan är resten bara teknik för henne, hon lär sig väldigt snabbt men håller på fortfarande på att växa i sin styrkekostym.
(null)


Kommentera här: