Klä sig varmt

Idag gjorde jag en jobbig upptäckt!

Vikten av rätt av klä sig rätt blev så uppenbar under kvällen lektioner och jag har ännu inte riktigt tinat upp.

Misstaget som jag gjorde var att slarva med det jag hade på mig under min nya tjocka jacka och jag lovar er att jag aldrig mer ska göra om det.

Lite bakgrund. Ibland åker jag direkt från mitt civila jobb ut till ridlektioner och har därför med mig kläder och skor som tål dessa miljöer. Det betyder att jag då är civilklädd men drar över lämpliga ytterkläder och skor.

Vad jag inte tänkte på nu är att olika material isolerar mer eller mindre bra i kylan som nu svept in.

Idag hade jag på mig en skjorta av bomull och jeans, som tur hade jag ullstrumpor på mig imorse när jag åkte till jobbet eftersom jag tycker bättre om de än andra material, eftersom jag hade kavaj över skjortan så missade jag att ta med en tröja till kvällen upptäckte jag när jag kom fram.
Men eftersom jag visste om att min jacka är rätt varm så trodde jag att det skulle vara lugnt.
Dock kände jag tidigt att något inte stämde...
Trots en sjal jag hade i bilen så blev kroppen nerkyld och det slog mig i bilen på väg hem att tidigare när jag upplevt jackan som varm så hade jag burit min underställströja av ull, inte en bomullsskjorta!
Vilken miss!!!

Att det skulle vara en sådan skillnad mellan olika material, trots samma tjocklek, trodde jag inte. Men helt klart gjorde jag erfarenheten idag att det det spelar stor roll vad du har på dig när du är ute.

Jag brukar alltid ha ett underställ av ull, tröja och byxa, närmast kroppen.
Sedan gärna ulltröja (värmer även om den blir blöt) eller fleece. Jag har några softshell-ridbyxor eftersom de är tjockare och de inte släpper igenom vind så bra.
Jacka är svårast men jag tycker om att hellre ha flera laget och att jag kan skala av resp ta på när man är aktiv.
På fötterna så har jag stövlar som är stora i foten så att jag får i både sula och tjockstrumpa av ull. Utanpå stöveln använder jag galoscher och dessa gör mer nytta än man kan tro, skyddar stöveln mot slask och lera också.

Men idag missade jag att klä mig rätt, det var tur att mina elever kämpade på så bra och det värmde mitt hjärta.

Kommentera här: