Analys del 2 (Inter1)

I år debuterade vi denna klass och vi har hunnit med 6 starter med en 2a placering.
Målet för 2016 var att kunna starta Inter1 och vi jobbade målinriktat mot det, se SMARTA-mål. Det känns jättekul att vi har kommit ända hit trots att vi vet om att Dannys kvaliteter när det gäller bl.a. schwung inte räcker till för några högre procent. Därför så är vi extra nöjda över det vi presterat i år, han har nämligen ett snitt på 62,29% och det under sitt första år i klassen!
 
Såklart finns det mycket att jobba med, för om jag kan få till en jämn ritt utan misstag då kan vi säkert slå PB nästa år. Årets PB är 64,12%.
 
Bedömningsgrupper under 6,0:
  • Vänster öppna (5,67) - på medellinjen efter en volt, blir lätt vinglig eller för liten vinkel
  • Saxen (5,75) - en start drog ner ett annars väldigt bra medel efterson han skyggade...
  • Bytet efter ökade galoppen (5,86) 
  • Vänster helpiruett (5,53) - här handlar det om styrka för att bli lättare fram
  • Höger helpiruett (5,81) - samma som ovan
Sen finns det några bedömningsgrupper som ligger mellan 6-6,2 och dessa beror oftast på att det någon start hänt något, t.ex. taktmiss i ökning, flyttat sig i halten, galoppanslag i framridning mm. Det är saker vi hela tiden jobbar med och oftast beror det på spänning, denna spänning resulterar till att framåtbjudning (6,08) och lösgjordhet (6,03) längst ner på de allmänna intrycket blir lågt. Jag känner att det är viktigt att jag väljer rätt tävlingar för Danny och han trivs bäst på utetävlingar, det syns i resultatsammanställningen över hela året.
 
Men det finns också bedömningsgrupper som vi ska vara stolta över, de som ligger över 6,5:
  • Höger öppna (6.56) - på medellinjen!
  • Vänster sluta (6,67) - dubbel koeff!
  • Mellantrav (7,06)
  • Galoppserie i vart 3e (6,53)
  • Ökad trav (6,81)
  • Uppridning (6,72)
  • Gångarter (6,56)
  • Ryttare (6,5)
Jag får nypa mig själv i armen när jag tittar tillbaka på att vi debuterade Inter1 tillslut, det är en svårklass i dressyr och vi har överträffat mina drömmar när det gäller hur långt jag skulle vilja komma. Min dröm var att få rida PSG så detta är en bonusdröm helt enkelt.
 
Nu gäller det att hålla honom frisk och smidig, bygga styrka och teknik i vinter men också sätta ihop en kür till nästa år eftersom det finns den möjligheten. Då gäller det att visa upp våra styrkor och dölja svagheterna.
 
 
 
 

Kommentera här: