Analys del 1 (FEI Prix S:t George)

Som flera vet om så skriver vi in alla protokoll i ett excel-dokument och jag har på så sätt alla Dannys starter från vår första start 2008 till helgens starter. Totalt är vi uppe i 147 starter och har ett medel på ca 63%, 2008 och LB fram till 2016 och Inter1.
Detta gör också att jag kan få ut ett genomsnitt på varje enskild klass och deras bedömningsgrupper, detta hjälper mig att se vad våra svagheter ligger och vad vi gör bra.
För Danny gäller det att höja 6or till 6,5or och 6,5or till 7or eftersom han lätt kan spänna till och då "tappa fokus" men också nu i dessa höga klasser där det måste finns grundkvaliteter hos hästen som tyvärr Danny saknar, så räknas varje litet poäng för att nå högre procent.
Tack vare dessa analyser så kan jag också se hur vi utvecklas och det kan få mig att vara nöjd trots att det är lite jobbigt när placeringarna uteblir.
 
I år har jag startat 6 starter i PSG och har ett medel på 63%, vi har 2 placeringar varav en vinst. Det är andra året vi startar PSG men vi är fortfarande nybörjare.
 
Det som är under 6 är det vi verkligen måste jobba med nu i vinter;
  • Halvpiruett till vänster (5.92)
  • Galoppserie i vart 3e (5,81)
Det är många bedömningsgrupper som ligger mellan 6-6,2 och här finns bl.a.;
  • Skrittpiruett höger (6,03)
  • Halvpiruett till höger (6,06)
  • Galoppserie i vart 4e (6,06)
  • Vänster öppna (6,17)
  • Lösgjordheten (6,06), denna kommer av att han spänner till och det blir missar därför kommer den automatiskt höjas när vi gör mindre missar.

Men sen gäller det också att plocka fram de saker vi gör bra, som ligger över 6,5:

  • Mellantrav (6,61) och ökad trav (6,56)
  • Volt höger (6,5)
  • Vänster sluta (6,56)
  • Ökad skritt (6,53)
  • Avslutningen (6,56)
  • Gångarter (6,64)
  • Ryttare (6,56)
Av 30 bedömningsgrupper så har jag alltså 2 st som är väldigt viktiga att vi får till men också de andra 4 som är under 6,2.
Vissa grupper ligger lågt pga att vi gjort en STOR miss under en start och då sjunker medlet drastiskt när man får 2-3or av alla tre domarna, men målet är att inte göra missar utan få en stadig jämn ritt.

 

 

Kommentera här: