En spark i rumpan

Mina första starter i år blev som en spark i rumpan, "gör om, gör rätt" kändes det som och det tog jag åt mig av.
 
Dagens träning för L visade på att jag tagit till mig av kritiken och omvandlat det till energi. Det är alltid lika trevligt men nervös att åka iväg för att "visa upp oss" men denna gång kände jag också en viss stolthet och ära att få träna för den tränaren som fick pris i helgen på GHS, "Årets dressyrtränare 2015".
Jag vill alltid kunna visa på en utveckling, att C och jag har jobbat på och att jag fortsätter utveckla mig mellan våra träffar.
 
Redan vid starten av dagens träning så kändes traven fin och vi kollade av skolorna. Jag får inte göra volterna i StG för små, bara lite mindre än till medellinjen. Mer 9 än 7 m eftersom han annars lätt tappar takten, balansen och formen. I öppnan måste jag rida inre skänkel mot yttre tygeln.
Vi stannade inte kvar i traven eftersom de gick så bra direkt, utan vi tog tag i galoppen.
 
Som hon sagt tidigare till mig, "hittar jag bara energin och takten, så fungerar allt", lite så kändes det som idag. Galoppkvaliteten var bättre redan från början, jag hittade rytmen och drivet. Galoppslutorna flöt på, bytesserien ok men där tar jag på mig lite missen. Jag slutade driva och tänka framåt, FY!
 
Piruettjobbet gjorde vi på medellinjen och jag måste tänka "ut" lite tidigare för annars så hinner han ta för många språng. Jag måste också hålla honom på yttre tygeln och aktivera bakbenen med skänklarna.
 
Vi red till sist igenom StG-programmet och det känns verkligen som om jag inte ska stryka mig från tävlingen längre, jag ska träna på att hitta denna känsla och ridning inne på banan. Inte tänka på procenten eller placering, bara träna på att kunna spänna bågen och rida varje steg/språng inne på banan, inte ge bort en enda chans till Danny att bli lång eller få utrymme att tänka själv.
 




Regntunga moln på morgonen men väl framme så sken solen. En underbar dag helt enkelt!  
 

Kommentarer:

1 Sara:

Alltså tänk vad kul att du är uppe i dessa program och får träna på sånt här kul! Saknar den ridningen! Roligt att träna för L också, avis!! :D

Svar: Men du har ju också bra tränare uppe hos dig! Snart är du också där igen. Kram
Maria

2 Sara:

Absolut! Det jag saknar är att ha någon att träna för ca 1 gång i månaden. Jag tycker det är bra för motivationen att ha ngt att se fram emot. När jag var yngre kom Mattias Jansson upp med jämna mellanrum och det var perfekt!

Kommentera här: