Vinterträning

På ett sätt är vintermånaderna rätt tråkiga och sliter men samtidigt så är det nu som man lägger grunden inför nästa säsong på tävlingsbanan.


Dannys pass i ridhuset består ofta av styrketräning i form av övergångar och tempoväxlingar i trav/galopp. Men också mängder med samlande rörelser som öppna och sluta. 
Vissa dagar jobbar vi nästan bara lösgörande volter och skänkelvikningar. 
Idag handlade "intensivdelen" av passet om galoppiruetter, att vänta och inte falla iväg i utgången. Kontroll på varje språng!

Mausi får nu börja jobba lite mer och jag nyper mig själv i armen. Hon jobbar på och långsamt känner jag hur om blir starkare. 
Det är fortfarande jobbigt i vänstergaloppen men jag är inte orolig, det kommer att bli bättre när höger bak blivit starkare. 
Övergångar, tempoväxlingar och öppnor varvat med skänkelvikningar och serpentinbågar. 
Jag är noga med att berömma henne och ta pauser, min älskade prinsessa. 

Jag har mål för Danny men för Mausi vill jag inte sätta upp några mål för än, vi tar små steg framåt och varje dag är en seger. 

Kommentera här: