Dagens träning

Vi åkte med båda hästarna till L idag. 

Det är lite saker som ska med och att fixa med innan de står i transporten. 
Det känns spännande och lite nervöst att ta med Mausi men hag gör det bara för att miljöträna och utmana mig själv i att rida henne på andra ställen än hemma. 
Hon var spänd men vi ledde henne i ridhuset utan sadel en stund och jag blev riktigt glad när hon både gjorde först en stor hög och lite senare ett vattenfall. Nu vet jag att hon inte behöver en box för att uträtta behoven när vi åker iväg. 
Vi ledde henne ett tag innan jag hoppade upp, min man (som var med) gick med oss tills hon började frusta och skritta genom kroppen. 
Jag travade och galopperade runt lite och tänkte på takten, framåtbjudningen och blicken. 
Hon skötte sig väl men blev snabbt trött. Jag var nöjd med henne och vi lastade på enligt planen. 

Efter en liten kort paus så var det dags att lasta ur Danny och göra oss färdiga. 
Bara detta att ha med båda hästarna, lasta i och ur, lämna de själva mm är bra träning men tar mycket energi för Mausi kan jag tro och Danny började gnägga efter henne på slutet. 

Vi började med galoppen och planen var att kolla igenom delarna i Inter1. 
När vi kollat av energinivån så blev det långa galoppslutor, där får jag inte forcera eftersom man då får känslan av att han ramlar åt sidan. 
Saxen red vi igenom och jag får inte rida förbi kvartslinjen utan snarare rida 4 m istället för 5 m från medellinjen. 
Då hinner jag rida ett språng fram innan bytet och den nya slutan, balansera på ytter och innan bytet putta in baken. 
Det är mycket taktik och det gäller att ha tungan rätt i mun nu. 
Jag gjorde en serie av varje (4or, 3or och 2or) innan vi tittade på piruetterna. 
Åt vänster går det bra, han väntar på mig och centrerar fint men i höger så "kastar" han sig gärna även om de är centrerade. 
Jag fick då rida in till X och göra en piruett men som hade ca 5m omkrets och där stanna kvar för att känna in, kontrollera sprången men också energin. Så nyttigt för både Danny och mig. 

Vi avslutade passet med att kolla av travskolorna ur Inter1 med öppna på medellinjen. I slutan får jag trycka fram honom mer för att få det där lilla extra uttrycket, men stödet och takten är viktigast. 

Vi var båda väldigt nöjda över dagens pass när vi packade in Danny i transporten och körde hemåt. 
Det värmer hjärtat när man får höra att tränaren är nöjd med mig som elev och jag sträcker lite extra på mig för jag tillåter mig att känna mig stolt över arbetet som jag lagt ner. 

Idag provade jag den nya stången och Danny var tillfreds i munnen hela passet. 



Kommentera här: