SMARTa mål

Jag berättade att jag och M hade ett coachande samtal mot ett mål.
För att göra det ännu mera verkligt väljer jag nu att dela med mig av det vi gjorde.
 
SMARTa mål är en välkänd metod att använda både inom arbetslivet och sportvärlden.
Det står för:
Specifikt
Mätbart
Accepterat
Realistiskt
Tidsatt
 
Mitt mål är att under våren 2016 starta Intermedier 1 med Danny.
Det är specifikt och mätbart. 
Det är accepterat av mig själv, min tränare och mina närmaste.
Det är realistiskt eftersom det är det naturliga efter att ha ridit StG och det är inte direkt några nya rörelser, bara lite svårare.
Jag valde att säga våren 2016 eftersom det då är tidsatt men ändå ger oss en viss frihet pga tävlingsplaneringen inte går att göra så här långt i förväg.
 
Motivationen
Mellan 1-10: En 10a efter lite tveksamhet.
 
Hinder
Här fick jag punkta upp alla tänkbara hinder för oss att nå målet och efteråt så fick jag rangordna.
1. Dannys styrka i rörelserna/nivån
4. Hållbarheten hos Danny
2. Hinna träna upp kvickheten hos häst och ryttare för att kunna rida galoppsaxen.
5. Behålla träningsmotivationen under "ridhusmånaderna".
3. Våga tro på oss att vi kan starta.
6. "Rakriktningen" hos ryttaren.
 
Lösningar
Utifrån mina 6 hinder så fick jag ta fram lösningar.
1. Träna strukturerat och målmedvetet
2. Börja öva saxen i tid, öva andra moment som kräver kvickhet
3. Träna regelbundet för L och C, rida p&r och programridningar, titta på videos och jämföra med oss själva
4. Planera vilor och återhämtning, boka in ET regelbundet, ge "Finish Line" i perioder
5. Be någon följa med till ridhuset, boka in träningar för L.
6. Regelbundet besöka Ryggdoktorn, använda fysiorullen, börja yogan igen.
 
Handlingsplanen
Nu var det dags att bli mer konkret och beskriva hur jag ska jobba med lösningarna och även sätta ett start datum för varje del. 
1. Rida minst 45 min exkl framskrittningen, rida "trappan" i både trav och galopp., rida på slingan 2 ggr/v och rida tempoväxlingar i trav och galopp, göra 2veckorsplanering av ridpassen.
Start Okt
2. Öva upp kvickheten genom korta tempoväxlingar, bytesserier, täta växlingar mellan sluta och skänkelvikning, StG-saxen Okt-Nov
Börja öva långa/snälla saxar utan att räkna Nov-Dec
Börja öva Inter1s sax Dec-
3. Boka in nästa L-träning redan när jag åker därifrån, 4e vecka. 9 Okt
Rida programträningar med bedömningar, jämföra ritter. Start Feb
4. Boka in ET: Okt, Dec och Feb. Ringa i god tid (i början av månaden)
Vila: Planera in 10 d vilor i Nov och Feb.
Ge Finish Line under vilorna, beställa månaden före.
Planerade vilodagar är tor jämna veckor och ons ojämna veckor plus ytterligare en dag i veckan (jobb, familj, väder styr denna dag)
Varierad träning eftersom jag planerar 2v i taget. Start Okt
5. Frågan M vilka dagar hon kan följa med och planera sedan utifrån det. Start Okt 
Boka in "riddeijter" en gång/månad. Start Nov
Träningar för L, se punkt 3 och göra 2 veckors planeringar. Start Okt 
6. Boka in nästa träff med Ryggdoktorn när jag gå därifrån, 4-6 veckors mellanrum. Start 6 Okt
Använda fysiorullen innan varje C-träning, tidsåtgången är 10 min. Gör det dagen efter om jag missat. Start Okt 
Efter morgonfodringen på lördagar så ska jag göra yogan, tidsåtgången är 15 min. Start Okt
 
Nu gäller det att min coach hjälper mig, påminner mig, sparkar mig i baken om jag inte följer min plan.
Men efter att vi skrivit ner allt så kändes motivationen helt klar som en 10a, det kändes mer verkligt och realistiskt.
Dock insåg jag att våren är inte så långt borta och om jag vill kunna uppfylla mitt mål så gäller det att börja nu!
 

Kommentarer:

1 Sara:

Hejja!! Det här är ju ett jättebra sätt att jobba på för det blir så tydligt vad det är man ska göra! Det slog mig när jag läste att jag inte gjort detta för Amadeeus utan bara Chippen men det börjar bli hög tid även för den lille ju som faktiskt blir fyra snart och ska ut på tävlingsbanorna!! Ska sätta mig och göra detta ju!!!!

Svar: Ja det blir så tydligt. Jag tänkte göra för Mausi snart också men måste först bara komma på något mål.
Maria

2 Hanna Karlsson:

Vilket smart sätt att jobba på. Lycka till med dina mål.

Svar: Tack!
Maria

3 Cajza:

Skulle även önska att du la in lite till mental träning under vintern/våren. Att du redan nu visualiserar målet (tex en genomförd ritt).
Även om du gjort stora framsteg i den mentala träningen så är det läge att det också finns med i planeringen.

Svar: Det ska jag ta med mig, tack för påminnelsen. 💕
Maria

Kommentera här: