Täcke eller inte, det är livets stora fråga

Iallafall i hästvärlden, nästan ingen annan fråga kan skapa så många kommentarer, arga påhopp, olika synpunkter mm mm på de sociala medierna.

När jag läser dessa frågor så tycker jag delvis synd om den som vågar ställa frågan men jag tycker också att personen som frågar nästan får skylla sig själv eftersom jag tror att nästan alla hästmänniskor vet vilken laddad fråga detta är.

Varför är den då så laddad? 
Varför kan vi inte bara låta var och en göra som den tror är bäst för sin häst och frågar någon "hur gör ni?" svara då bara på frågan och börja inte kasta fram synpunkter på för/emot. 

Jag förstår om någon behöver fråga om saker och jag tycker det är då väldigt praktiskt att skicka ut frågan i ett forum, men varför kan inte människor sluta kränka, kasta skit och idiotförklara varandra på nätet. Det är knappt så jag längre vågat svara/kommentera något eftersom man kan bli påhoppad.
Är det så vi ska ha det på nätet? 
Alla får ha en åsikt, helt klart ska man få ha det men om någon frågar "hur gör ni? så betyder det inte "vad tycker ni?". Det är två olika frågor. 

Tillbaka till frågan, täcke eller inte täcke, vad tycker jag och hur gör jag.
Jag gör det jag anser vara bäst för mina hästar och deras individuella behov, för jag tycker att jag känner mina hästar rätt väl och jag känner mig rätt säker på varför jag gör som jag gör.
Att ha täcke på sin häst anser jag har många fördelar men för vissa andra hästar passar det inte alls. 
Bara för att jag gör det på ett sätt betyder inte att det är rätt eller fel men det känns rätt för mig, mina hästar och våra behov.

Personligen så går jag igång när någon tar upp att det inte är naturligt för hästar att ha täcken eller att "de är gjorda för att gå utan täcken". Isåfall skulle vi kunna riva alla hus och flytta ut i grottor eftersom det är det som borde vara naturligt för oss, att leva som grottmänniskor eftersom det var så människan levde när den "skapades".
Ok kanske lite väl häftigt kanske men stäng av elen och lägg bort mobilen och börja jaga maten istället för att ta bilen till närmaste snabbköp. Är det tillräckligt naturligt för oss så att endel människor ska börja inse att våra hästar nuförtiden och hur vi använder de faktiskt skiljer sig från hur hästarna levde sitt liv när det bara fanns vildhästar.

Gör det som passar dig, din häst och det du tror är rätt. Känner du dig osäker, fråga någon som du respekterar och som har en utbildning eller någon som kan ge dig för-och nackdelar utan att lägga värderingar och ger dig möjligheten till att själv avgöra.



Kommentera här: