Tryck och släpp

Idag åkte jag och C till L för träning. C följde med som hästskötare men främst som vän och tränare. 
Jag är så glad och tacksam för att hon följer med när hon har tid eftersom vi då är två som kan komma ihåg vad vi ska jobba på till nästa gång. 

Danny
Han kändes bättre i dag än de andra dagarna och det kan vara så att jag slarvat med skrittjobbet i början av passet. Han behöver sina 20 min med olika övningar innan jag börjar trava. 

Vi började passet med trav-1 skrittsteg-trav men insåg att vi måste först jobba med gasen (svara framåt!). Han måste tänka framåt innan vi kan jobba med halvhalter eller korta övergångar, annars bjuder han inte framåt i en förhållning. NYTTIGT!!! 
Här fick jag min nya läxa, att inte hela tiden rida med skänkeln utan tänka lite klicker-träning, "håll om med vad och fot (tryck) och när han går fram så släpper jag trycket (släpp=belöning). 
Väldigt svårt att vänja mig vid men jag ska träna och träna, vore så skönt att slippa driva hela tiden.  
Vi har ju tidigare jobbat med formen i galoppen och att få rundare språngkurva, det tyckte hon att vi jobbat bra med så nu gick vi vidare. 
Red byten på diagonalen, räknade inte utan fokus på att ha bra aktivitet i mellan bytena. 
Jag måste ha mer aktivitet inför vänster bytet och hålla honom rund! 

Sigge
Skänkelvikning på öppna delen av volten, öppna, sluta och förvänd sluta på långsidan och diagonalsluta. 
Allt för att få honom att ta längre steg utan att ändra takten. 
Galoppen jobbade vi på med att gå in på liten volt (sluta in och öppna ut) och sedan ut. 
Han stretade emot ibland och ville inte tänka framåt, idag vågade jag gå på honom rejält och till slut kunde vi faktiskt göra byten åt båda håll. 
Vi avslutade att rida trav och då tänka långa steg framåt och bara förhålla med sätet om han blev hastig i takten. 
C och jag fick sedan en läxa som vi ska prova med Sigge, det ska bli så spännande och se hur han reagerar på det. 

Som vanligt åkte jag hem med ett leende på läpparna och somnar lycklig. 
Att ha två engagerade tränare som hjälper mig och en make som stöttar mig är helt underbart och jag är så tacksam. 


Kommentera här: