Besök av ET

På eftermiddag kom ET för att titta till Sigge. 
Han kollade igenom hela hästen och det var inget där jag förväntat mig att det borde vara något. 
Jag trodde att han skulle vara trött och sliten i bakkärran men det var bara på vänstersidan i ryggen (precis under sadeln) där han brukar ha lite spänningar, som blir mindre och lättare att få bort allt eftersom åren går. 

Troligen kom det vi kände/såg i tisdags från ett skrapsår, som han måste ha fått på mån/tis, och när huden torkade och "krullade" ihop sig så spände det och påverkade steget. Så nu ska jag smörja lite mjukgörande salva och hoppas vi märker skillnad inom några dagar. 

Danny vågade jag knappt låta honom känna igenom eftersom jag ska tävla imorgon och tänk om han skulle hitta något... men där fanns det inget utan vi fick bara lite stretchövningar som skulle underlätta att jobba bort spänningarna från när sadeln låg illa. 

Kändes skönt att båda hästarna klarat av vårvinterns ökade träningskrav och krav på samling. 
En klapp på min egen axel, att jag rider och tränar de utan att skapa slitage och skador. 
"Peppar, peppar, ta i trä..."

Kommentera här: