Snöoväder

Men det stoppade oss inte. 
Bilen gick så bra och tryggt trots väder och två medtrafikanter som inte tog det lugnt. 
Vi var framme i god tid, kunde installera båda hästarna i boxarna och bära in allt. 

Började med Sigge och red skänkelvikningar och variation av steglängden (först korta men sedan länga). 
Red öppnor på långsidan och då variera tempo och formen. Våga testa att rida fram yttre frambenet så han skulle "dansa". 
Slutor på diagonalen, vänster slutan tyckte hanvar jobbig att bli eftergiven i till en början men till slut så blev det bra. Jag får inte tränga med höger handen till vänster! 
Jag måste rida slutorna ända ut till väggen med bakbenen! 
Galoppen så red jag variation av steglängd och 8-10m volter när jag red svag öppna på långsidan. 
Till slut red vi enkla byten och var noga med att han verkligen skrittade avspänt i bytet. Han får inte vara så taggad utan måste slappna av. 

När jag red Sigge så kom bästa hästskötaren (hur ska jag klara mig utan henne?) in och red fram Danny åt mig för vi hade ingen mellan och vi ville kunna åka hem så tidigt som möjligt. 
Vi bytte häst och jag kunde efter några minuters ridning (behövde vänja mig vid Danny, de är så olika!) börja lektionen. 

Började med lite variation av formen och red sedan öppnor och diagonalslutor, där jag ska försöka "skaka/darra" loss honom i handen. 
Red piruettgaloppsarbete, först fyrkant sedan gå in på diagonalen och vid X vända mot hörnet så vi nästan gjorde en halv piruett. Hon tyckte att vi jobbat bea med piruettgaloppen och vi lämnade det och började rida byten. 
Först enskilda på diagonalen och sedan på kvartslinjen. 
Vi gjorde några fina och raka men också  några där han var lite kort i steget bak och blev lite studsigt. Några blev han efter bak men inte alls ofta. 
Viktigt att jag rider framåt när han börjar studsa och jazza, inte försöka parera med skänklarna. 
Nu började Danny bli trött men efter en kort skrittpaus där vi pratade om att han skulle behöva en rundare språngkurva för att höja kvaliteten på galoppen, så jobbade vi lite med det. Att han skulle runda sig lite mer i innersidan. Samla på yttertygeln och "skaka loss" innertygeln. 
HJÄLP VAD TRÖTTA VI VAR! Men vi kämpade tappert till sista galoppsprånget innan jag la ner honom i skritt. Han var inte svettig och stressade vilket hon tyckte var bra, trots att han fått jobba hårt. 

Optimalt hade varit att låta Danny få pusta lite i boxen innan vi åkte men vädret gjorde att vi packade in oss och begav oss hemåt. 

Jag är nöjd med mig själv idag och tar åt mig av Ls ord och feedback. 
"Det är bara att fylla på med mer" var en kommentar som jag njuter av som syftar på att jag jobbat bra med läxorna och vi inte behöver traggla med det utan kan gå vidare. 
Jag fick beröm för att jag reflekterar över min ridning och hur det känns, är också roligt att höra.

Jag är så nöjd över att vi åkte även om hemvägen kändes stundtals mycket jobbig och svårkörd. 
Men nu är vi hemma och jag/hästarna kommer sova gott inatt. 





Kommentera här: